Scarlett Roa Brynildsen: ”Vi vill att alla spelbolag tar ett större ansvar för sitt spelutbud”

”Det viktigaste för oss är att hitta balansen mellan spelansvar och spelglädje. Kunderna ska känna att det är tryggt och roligt att spela hos Svenska Spel, säger Scarlett Roa Brynildsen, som sedan oktober är ny hållbarhetschef på Svenska Spel.

Svenska Spel har länge satt standarden för spelansvarsarbete i spelbranschen. Undersökningar visar dessutom att Svenska Spels insatser mot till exempel matchfixning och spelproblem attraherar nya kunder.

Svenska Spels arbete med hållbarhet är omfattande. Här ryms riktlinjer och idéer kring miljö, mänskliga rättigheter, anti-korruption, affärsetik, mångfald, jämställdhet, arbetsvillkor och inte minst spelansvar – där det intensiva arbetet med att förebygga matchfixning och spelproblem ingår.

Utöver de uppenbara sociala fördelarna med spelansvarsarbetet är just det ett område som också attraherar kunder. Det visar intressentanalyser som Svenska Spel gör med ägare, kunder, medarbetare och intresseorganisationer varje år. Enligt analyserna är spelansvaret det mest prioriterade området av de åtta som ingår i bolagets hållbarhetsarbete och en stor anledning till att kunder och medarbetare söker sig till Svenska Spel.

– Det är verkligen glädjande. Det viktigaste för oss är att hitta balansen mellan spelansvar och spelglädje. Kunderna ska känna att det är tryggt och roligt att spela hos Svenska Spel, säger Scarlett Roa Brynildsen, som sedan oktober är ny hållbarhetschef på Svenska Spel.

Hon menar att den nya spelmarknaden visserligen innebär ökad konkurrens om kunderna, men också en chans att verkligen sätta standarden i spelbranschen för hur arbete med spelansvar bör bedrivas.

– Till exempel fortsätter vårt oförtröttliga arbete mot matchfixning. Vi vill att alla spelbolag tar ett större ansvar för sitt spelutbud. Bara genom att inte erbjuda spel på ungdomsidrott eller lägre divisioner i Sverige, samt enskilda matchhändelser, som gula kort och inkast, så blir det mycket svårare för matchfixare att manipulera spelen.

Under de månader hon varit på bolaget har hon sett hur spelansvarsarbetet är integrerat i allt Svenska Spel gör. Utöver de personer som jobbar heltid med spelansvar så engagerar arbetet alla medarbetare, hela ombudsledet, leverantörer och de sponsrade förbunden.

– Spelansvar är sedan tidigare en av våra mest prioriterade frågor och jag ser fram emot att utveckla området ytterligare. Förhoppningen är att vi genom våra system ska kunna fånga upp kunder med spelproblem ännu tidigare än i dag, säger Scarlett Roa Brynildsen.

För att lyckas med detta finansierar Svenska Spel forskning om spelberoende och förebyggande insatser mot spelproblem. Bolaget tillhandahåller även spelansvarsverktyg, riskbedömningsverktyg och Svenska Spel-medarbetare som ringer proaktiva samtal till de kunder som visat ett förhöjt riskbeteende. Svenska Spel väljer också bort aggressiva försäljningsformer och är restriktiva med marknadsföring av produkter där spelarna kan få ett förhöjt riskbeteende.

– Jag hoppas och tror att ombuden känner att de är med och levererar hållbar spelglädje, avslutar Scarlett Roa Brynildsen.

Text: Jerker Elfström

 

Svenska Spels spelansvarsarbete

Bloggar. Vi skriver kontinuerligt om vårt spelansvar och andra hållbarhetsområden i vår blogg för att uppmärksamma ämnet och belysa aktuella frågor.

Forskning: Genom vårt forskningsråd delar vi årligen ut fem miljoner kr till forskning om spelberoende och förebyggande insatser mot spelproblem. Vi bidrar även med 2,5 miljoner kr årligen till Sveriges enda professur
i spelberoende vid Lunds universitet.

Forskningsbibliotek: I Forskningsbiblioteket samlar vi en mängd vetenskapliga artiklar i ämnet, för att göra det snabbare och smidigare för alla som letar vetenskapligt underlag i spelansvarsfrågor.

Gamgard: Vid utveckling av spel gör vi alltid en riskanalys utifrån riskbedömningsverktyget Gamgard.

Intressentdialog: Vi för en kontinuerlig dialog med våra viktigaste intressenter där vi bland annat besöker spelberoendeföreningar för att utveckla vårt spelansvar.

Matchfixning: ID-krav för alla som spelar, insatsbegränsningar, restriktivt urval av spelobjekt och livekontroll av alla spel är exempel på våra åtgärder. Sedan 2013 finansierar Svenska Spel en heltidstjänst på Riksidrottsförbundet som arbetar förebyggande mot matchfixning.

Proaktiva samtal: Vi genomför både fysiska samtal på våra casinon med personer som har visat förhöjt riskbeteende samt ringer till dem som spelar på Tur, Vegas och Sport & Casino.

Provköp: Vi genomför regelbundna provköp för att kontrollera ombudens hantering av åldersgränser.

Playscan: Mina spelvanor är ett digitalt spelansvarsverktyg där kunderna får en personlig riskbedömning som hjälper
dem att hålla koll på sitt spelande.

Spelkoll: Samlingssida för alla våra digitala spelansvarsverktyg där kunden kan se sina spel, sätta spelgränser i tid och pengar, pausa sig från spel, se sin spelhistorik, testa sina spelvanor mm.

Utbildning: Vi har spelansvarsutbildningar för våra medarbetare, leverantörer, ombud och förbund.