Bedrägerier allt vanligare – var på din vakt

Det pågår många bedrägerier i Sverige just nu. Var därför på din vakt och lämna aldrig ut bank-ID,  kontouppgifter, koder eller andra uppgifter till någon som ber dig om det. 

Så kan bedrägerier gå till

Bedrägerier kan ske via telefon, mejl eller sms där bedragaren påstår sig vara från ett företag. Personen ber dig kanske att logga in med ditt bank-ID eller lämna ifrån dig kontouppgifter för att du ska få hjälp med till exempel utbetalning av en påstådd vinst, eller åtgärda ett problem med ditt konto. Det är också vanligt att bedragaren får det att se ut som om samtalet eller meddelandet kommer från företagets riktiga telefonnummer. 

Svenska Spel ringer inte och ber om bankuppgifter

Vi på Svenska Spel kontaktar aldrig våra kunder och ber dem lämna ut kontouppgifter eller att logga in med sitt bank-ID per telefon eller på annat sätt i samband med utbetalning av vinster. Vi samarbetar alltid med polis och andra myndigheter i kampen mot brottligheten.

Vi ringer inte…

  • För att fråga om uppgifter till bankkonto, bankkort eller andra finansiella detaljer
  • För att be dig legitimera dig med bank-id eller annan elektronisk signering

Vill du komma i kontakt med Svenska Spels kundservice så är du välkommen via telefon, mejl och chatt:
Svenska Spels Kundservice, Tur
Svenska Spels Kundservice, Sport & Casino

Bedrägerier

Så skyddar du dig mot bedrägerier 

Var på din vakt när någon kontaktar dig via telefon eller om du får länkar i mejl eller sms: 

  • Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan.
  • Låna aldrig ut ditt BankID. 
  • Ge inte ut din kod. 
  • Ta själv kontakt med företaget. 

Om du blivit drabbad, kontakta omgående polisen och din bank.