Nyckeltal för kontakter med riskspelare
1 januari – 30 juni, 2023
Svenska Spel, ATG och Kindred Group har gemensamt tagit initiativet att halvårsvis redovisa nyckeltal över hur stor andel av kunderna man har kontaktat till följd av tecken på riskspelande, samt vilken effekt dessa kontakter haft. Med initiativet vill spelbolagen öka kännedomen om vad de gör för att motverka spelproblem samt bidra till en faktabaserad dialog. Nyckeltalen visar tydligt att Svenska Spels insatser har en positiv effekt och minskar risken att utveckla spelproblem.
Svenska Spel (koncernen)
- Svenska Spel har kontaktat 1,5 procent av kunderna1, då de visat tecken på riskfyllt spelande2.
- 74,8 procent av dessa kunder har minskat sitt spelande.
- I genomsnitt minskade dessa kunder sina insättningar med 50,2 procent.
- 10,7 procent av kunderna tog spelpauser3 kortare än sex månader.
- 3,5 procent av kunderna tog spelpauser som var sex månader eller längre.
1. Omfattar ej gäster på Casino Cosmopol.
2. ”Riskfyllt spelande” ska inte likställas med bekräftade spelproblem. Många av de kunder som kontaktas visar sig ha kontroll på sitt spelande.
3. Att kunden valt att stänga av sig från spel avser att kunden själv valt att stänga av sig från en, flera eller alla spelformer under en bestämd tidsperiod eller tills vidare hos Svenska Spel. Det innefattar inte eventuella avstängningar kunder gjort på det nationella avstängningsregistret spelpaus.se.
Av omtanke om kunderna tar vi kontakt när vi misstänker ett riskfyllt spelande. Genom kontakten vill vi fastställa om kunden har eller riskerar att utveckla spelproblem. I många fall visar kontakten att kunden har koll. Men ibland behöver de stöd för att begränsa sitt spelande. Då finns vi där för att hjälpa.
Svenska Spel baserar sitt förebyggande arbete på aktuell forskning inom spelberoende. Insatserna anpassas utifrån kunskap om de psykologiska drivkrafterna bakom problemspelande. Svenska Spel har också tillgång till avancerade tekniska stöd, som används för att skilja mellan spel för nöjes skull och ett osunt spelbeteende hos kunderna. Med hjälp av smart teknologi och mänsklig omtanke arbetar vi för att våra kunder ska ha en trygg och säker spelupplevelse.
Nyckeltal redovisat per affärsområde:
Sport & Casino
- 4,1 procent av kunderna kontaktades då de visade tecken på riskfyllt spelande.
- 75,5 procent av dessa kunder har minskat sitt spelande.
- I genomsnitt minskade dessa kunder sina insättningar med 49,6 procent.
- 10,5 procent av kunderna tog spelpauser kortare än sex månader.
- 3,3 procent av kunderna tog spelpauser som var sex månader eller längre.
Tur (inklusive Vegas):
- 0,3 procent av kunderna kontaktades då de visade tecken på riskfyllt spelande.
- 70,9 procent av dessa kunder har minskat sitt spelande.
- I genomsnitt minskade dessa kunder sina insättningar med 52,6 procent.
- 11,5 procent av kunderna tog spelpauser kortare än sex månader.
- 4,9 procent av kunderna tog spelpauser som var sex månader eller längre.