Daniel Löfblom, kund

Daniel Löfblom, 26 år, arbetar som operatör och skyddsombud på Sandvik och ser sitt spelande som ett trevligt tidsfördriv när han är ledig. Han tycker att det är bra att Svenska Spel ger kunderna möjlighet att ha bättre koll på sitt spelande, när systemet med inloggning införs på Vegas.

Hur mycket spelar du och på vilken typ av spel?

–Jag spelar inte så mycket. Någon gång i veckan går jag till mitt favoritställe, Eightball i Sandviken, och tar en kaffe eller öl, spelar biljard, snackar och umgås. Där finns också Vegas-maskiner som jag brukar spela på och ibland spelar jag poker på nätet.

Vad tycker du om att Svenska Spel har infört  verktyget med inloggning på Vegas?

–Om syftet är att man ska komma till ökad insikt om sitt spelande tycker jag att det är bra. Det finns information runt maskinerna om spelberoende, men den typen av information är lite svårare att ta till sig. Vissa spelar för ganska mycket pengar och möjligheten att sätta en gräns både vad gäller tid och pengar kan göra att man blir mer medveten.

Har det förändrat ditt eget spelande?

–För mig har det inte inneburit någon stor förändring. Jag spelar inte så mycket att jag känner att jag har behövt sätta en budget, men att verktyget och möjligheten finns är bra. Det går att spela utan att logga in, men då är inte alla spelen tillgängliga så jag brukar logga in med Spelkortet. Jag vet att en del kunder hade lite problem med att logga in i början, men vi har hjälpts åt och vi har fått mycket hjälp av personalen.

Tycker du att Svenska Spel tar ansvar?

–Ja, det tycker jag. De tillhandahåller information och verktyg för oss som är kunder och jag vet att de håller utbildningar för personalen hos sina affärspartner. Om man ser på reklamen från utländska aktörer verkar det vara hur lätt som helst att vinna pengar. De använder sig också av olika metoder för att locka nya spelare, som bonusar och erbjudanden. Det gör inte Svenska Spel och de framstår som mer seriösa.

* I augusti 2013 började Svenska Spel med införande av inloggningsmöjligheter via ­Spelkortet på värdeautomaterna Vegas. Med spelkortet kan kunden sätta gränser för hur länge och för hur mycket han eller hon vill spela. Endast den som är inloggad har tillgång till samtliga spel på Vegas.