Svenska Spel ska iaktta försiktighet vid utvecklingen av nya spel och vid sammansättningen av det totala spelutbudet. Principen innebär exempelvis att Svenska Spel inte driver utveckling av spel som bedöms som riskfyllda om dessa inte redan finns och efterfrågas på marknaden.
Svenska Spel använder verktyget GAM-GaRD som är framtaget av forskare. Verktyget är obligatoriskt i Svenska Spels produktutvecklingsprocess. Det används för att identifiera riskkomponenterna i ett spel och varje produkt klassificeras och dokumenteras genom verktyget. Spel som visar högre risker förändras eller förses med ökat konsumentskydd och/eller förebyggande spelansvarsverktyg.
Svenska Spel har egna riktlinjer för marknadsföring, men följer även riktlinjerna från SPER (Spelbranschens Etiska Råd) samt European Lotteries och World Lottery Associations spelansvarsstandard. Enligt Svenska Spels riktlinjer ska marknadsföringen ha en ansvarsfull och måttfull inriktning och utformas så att risker för överdrivet spelande minimeras. Ett viktigt syfte med Svenska Spels marknadsföring är att styra spelandet från den oreglerade marknaden till den reglerade.
Marknadsföringen ska ha en inriktning som är socialt ansvarstagande och får inte uppfattas som påträngande, vara vilseledande eller innehålla felaktiga uppgifter vad gäller möjligheter till vinst. Den ska underlätta för konsumenterna att göra medvetna och informerade val.
Marknadsföringen anpassas till spelens risker, vilket innebär att bolaget inte, eller mycket restriktivt, marknadsför spel med högre risk, såsom nätbingo, Vegas, kasinospel och nätpoker. Alla former av rabatter och bonuserbjudanden på spel är borttagna sedan 2013. Satsningar görs dessutom på information och utbildning om riskerna med spel och om tillgängliga spelansvarsverktyg. Svenska Spel har även ett internt etiskt råd med representanter från olika delar i företaget. Rådet är rådgivande i etiska frågor och har fokus på frågor som marknadsföring samt hur bolaget vill uppfattas av kunder, ägare, medarbetare och övriga intressenter.
Svenska Spel anpassar marknadsföringen efter kundens önskemål och risknivå för spelen. En ny kund hos Svenska Spel får i samband med registreringen välja vilken typ av marknadsföring/information Svenska Spel får skicka till honom eller henne och kan därmed välja bort marknadsföring som inte är önskvärd.
Lotteriinspektionens villkor för marknadsföring, som skärptes ytterligare under 2014, innebär bland annat att:
Lotteriinspektionen, som granskar marknadsföringen, framförde under hösten 2014 kritik mot Svenska Spel för att bolaget inte har levt upp till de hårdare villkoren. Flertalet av de fall som nämndes handlade om att Svenska Spel inte har angett numret till Stödlinjen i annonser på internet och på Facebook.
Ett flertal av de fall som åsyftas beror på att de nya tillstånden trädde i kraft 1 juli 2013 och tillsynen skedde samma månad vilket inte gav Svenska Spel tillräckligt med tid för att justera vissa enheter enligt de nya reglerna.
Svenska Spel har sedan reglerna infördes fört en aktiv dialog med Lotteriinspektionen om hur dessa ska tolkas och efterföljas i utformningen av Svenska Spels reklam. Dialogen med Lotteriinspektionen kommer att fortsätta och Svenska Spel arbetar parallellt med att informera sina medarbetare om vad som gäller.
Vid European Lotteries spelansvarsseminarium (Responsible Gaming Seminar) i Florens i oktober 2014 vann Svenska Spels bidrag i kategorin bästa spelansvarskampanj med filmen ”18-årsgränsen!”. Det är första gången European Lotteries arrangerar denna typ av spelansvarsseminarium.
75 deltagare från hela Europa fick se nio bidrag från bland annat Veikkaus, Norsk Tipping, Française des Jeux, och röstade därefter på ett förslag, där Svenska Spel tog hem vinsten.
Svenska Spel arbetar kontinuerligt med spelansvarsutbildningar för såväl medarbetare som ombud och affärspartner. Alla nya ombud och affärspartner genomgår en utbildning som bland annat innehåller information om spelets risker, vart man kan vända sig för att få hjälp och stöd samt vikten av ålderskontroller. Frågan om obligatorisk registrering har fått ett naturligt fokus i relationen med och utbildningen av ombud och affärspartner under året.
Under 2014 har nästan 21 400 personer hos drygt 4 100 affärspartner/ombud genomgått en spelansvarsutbildning, läs mer här. Ansvarsfrågorna har fått utökat utrymme i utbildningen, som även fokuserar på problematiken kring matchfixning. Svenska Spel har från och med 2014 som mål att alla ombud som hanterar spel ska certifieras vilket sker genom ett avklarat prov vid utbildningens slut. En särskild utbildningssatsning har gjorts riktad till affärspartner på restauranger och bingohallar där Svenska Spels värdeautomater Vegas står utställda. Nytt för 2014 är att minst en i varje arbetspass ska ha genomgått bolagets spelansvarsutbildning.
Svenska Spel har fördjupade spelansvarsutbildningar som riktar sig till interna målgrupper. Utbildningarna innehåller bland annat information om problemspelande, ansvarsfull marknadsföring och produktutveckling. Cheferna informeras och utbildas kontinuerligt i spelansvar vid chefsforum. Personalen på Casino Cosmopol får även en lärarledd utbildning i spelansvar samt har årliga workshops på temat.