Hög andel sunda intäkter – men bra ska bli ännu bättre
Idag har vi på Svenska Spel börjat redovisa hur stor andel av våra intäkter som kommer från kunder som spelar ansvarsfullt och med en låg risk för spelproblem – det vi kallar sunda intäkter.
Av vårt pressmeddelande framgår att drygt 93 procent av koncernens intäkter under andra kvartalet var sunda. Det är en hög andel, men samtidigt ett resultat som vi inte nöjer oss med. Vårt mål är att öka de sunda intäkterna ytterligare. Med start i höst kommer vi att införa en rad nya åtgärder som stärker konsumentskyddet kring våra spel, vilket förväntas ha en positiv effekt på andelen sunda intäkter.
En relevant fråga är hur vi mäter vilka intäkter som är sunda respektive osunda? Alla spelbolag med licens i Sverige är skyldiga att följa sina kunders spelvanor för att i tid kunna upptäcka och förhindra att en kund far illa av sitt spelande. Med undantag från fysiska lotter köpta i butik och spel på Casino Cosmopol registreras allt spelande hos oss på individnivå. I vårt riskanalysverktyg Playscan kategoriserar vi kunderna baserat på deras spelvanor. Analysen grundar sig på faktorer som ålder, tid och antal dagar man spelar, förluster över kort och lång tid samt frekvensen av insättningar. Utifrån detta bedöms risken att utveckla spelproblem kategoriserat i sju olika grupper, från låg till hög risk.
Vi samkör bedömningen av spelbeteenden med data från tiotusentals kunder som genomfört självtester. Det ger oss insikter om kundernas upplevelser av sitt spelande, särskilt om de upplevt negativa konsekvenser. Genom att jämföra dessa upplevelser med deras faktiska spelbeteenden kan vi empiriskt fastställa vilka beteenden som är förknippade med högre risk och vilka som är mindre riskabla. Intäkter från de två mest riskfyllda grupperna betraktar vi som osunda, medan intäkter från de övriga fem grupperna betecknas som sunda.
Spelansvar – att förebygga och förhindra att kunder far illa av sitt spelande – är en grundpelare i Svenska Spels verksamhet. Vi ska erbjuda trygga och säkra spel, samtidigt som spelupplevelsen ska vara positiv, enkel och underhållande. Den absoluta majoriteten av våra kunder spelar ansvarsfullt och med koll. Samtidigt visar vår redovisning av sunda intäkter att vi har kunder som spelar med hög risk, vilket kan vara ett tecken på spelproblem. Vi vill få ner risken i spelvanorna hos dessa kunder, samt förebygga att kunder som spelar med låg risk idag börjar spela mer riskfyllt imorgon. Därför kommer vi att stärka vårt spelansvar ytterligare genom åtgärder som vi tror kommer ha en tydlig effekt. Jag återkommer med mer information om detta framöver.
I princip alla spelbolag med licens i Sverige lyfter fram ansvarsfullt spelande och hur de skyddar sina kunder från överdrivet spelande. Jag hoppas och tror att vi framöver blir fler som på ett transparent och tillförlitligt sätt redovisar hur stor del av intäkterna som kommer från kunder med låg respektive hög risk för spelproblem. Det är ett viktigt steg för att stärka spelbranschens anseende och visa att vi tar vårt ansvar.
Anna Johnson
Vd och koncernchef Svenska Spel
P.S. För mer information om nyckeltalet och vår mätmetod för sunda intäkter, besök om.svenskaspel.se/nyckeltal.