Spelkoll

Så jobbar Svenska Spel med spelansvar i kundresan

Spel ska vara tryggt, roligt och kontrollerat. Därför följer vi på Svenska Spel våra kunder i varje steg av spelresan – för att kunna erbjuda rätt stöd vid rätt tidpunkt. Vårt spelansvar är ingen engångsåtgärd utan ett systematiskt arbete byggt på omsorg, kunskap och kontinuerlig uppföljning. 

Två tjejer går på promenad och kollar på mobilen.

Så börjar vårt spelansvar

Alla våra spelprodukter genomgår en riskbedömning innan utveckling, med hjälp av Gamgard . Det är ett internationellt verktyg som analyserar spelets potentiella risk genom att utvärdera olika egenskaper av spelet som till exempel spelfrekvens, belöningsstruktur och återbetalningstid.

Resultatet delas in i låg, medel eller hög risk. En hög riskklassificering innebär inte att spelet ska stoppas, men att vi ställer högre krav på spelansvarsåtgärder. Det kan exempelvis handla om  tydligare gränssättningar och förstärkt information om riskbeteenden.

Intern utbildning i spelansvar och spelproblem

En viktig del av vårt förebyggande arbete är att vi säkerställer att alla som jobbar med våra produkter utbildas i spelansvar. Utbildningen omfattar våra medarbetare, de som säljer våra produkter samt leverantörer till oss. Utbildningarnas syfte är bland annat:

  • att skapa förståelse för varför vårt arbete med spelansvar är så viktigt ur ett samhällsperspektiv
  • att ge kunskap om vilka indikatorer man ska vara uppmärksam på och hur man ska agera om man misstänker att en kund har spelproblem

Förebyggande insatser och samverkan

Föreläsningar och samverkan med externa aktörer, som stödorganisationer, är en viktig del av vårt förebyggande arbete. Unga spelare är särskilt sårbara och löper högre risk att utveckla spelproblem. De tenderar också att dras till snabba och mer riskfyllda spelformer. Genom föreläsningar för idrottsföreningar och juniorlag bidrar vi till att öka kunskapen om spelproblem och riskbeteenden.

I samarbetet med stödorganisationer utbyter vi erfarenheter och insikter, vilket ger oss värdefull kunskap för att utveckla relevant och effektiva spelansvarsåtgärder.

Ett spelansvar som utgår från kundens spelvanor

Alla våra kunder har en personlig spelgräns när de börjar spela. Det är första steget i vår spelansvarsprocess. Spelare i åldern 18-19 år kan inte har en högre gräns än 1 000 konor i månaden.

Under spelandets gång följer vi sedan kundens beteende med hjälp av smart teknik och analysverktyg. Om vi ser tecken på ökad risk får kunden tydlig information och hen kan även mötas av restriktioner i spelmiljön. Det kan handla om begränsningar i antalet insättningar per dag eller hur mycket kunden spelar för per månad.

Personlig kontakt när det behövs

Om vi ser riskbeteenden i kundens spelande tar våra särskilt utbildade omsorgskommunikatörer kontakt. Det sker genom omsorgssamtal som är ett metodiskt, motiverande samtal som utgår från MI-metoden (Motivational Interviewing). Syftet är att hjälpa spelaren att reflektera över sina vanor och hitta motivation till en eventuell förändring. Omsorgskommunikatörerna spelar en viktig roll i vårt spelansvarsarbete i det personliga mötet med kunden.

Närmare utredning vid behov

För att säkerställa att våra kunder spelar sunt gör vi snabba utredningar för de kunder som visar återkommande eller allvarliga riskbeteenden. Då görs en fördjupad bedömning av spelbeteendet, ofta i dialog med kunden. Om riskbeteendena visar sig vara osunda sätter vi in begränsande åtgärder.

Vi har tydligt dokumenterade rutiner för hur vi följer och utreder kunder. Vi följer även upp kunder som kommer tillbaka efter spelpaus eller har höga spelgränser. Spelansvar är ett löpande ansvar och inte en punktinsats.

Forskning och teknik stärker spelansvaret

Svenska Spel har länge varit en drivande kraft i utvecklingen av spelansvarsåtgärder. Tack vare anslag från Svenska Spels oberoende forskningsråd har vi kunnat följa upp effekterna av våra metoder, till exempel omsorgssamtal och digitala notifikationer.

Vår teknikplattform, Caretech, gör det dessutom möjligt att upptäcka riskbeteenden i realtid och att snabbt sätta in individanpassade åtgärder. Forskning visar att våra notifikationer fungerar: 6,5 gånger fler genomförde ett självtest när de fick en direkt uppmaning jämfört med kontrollgruppen.

Vi har ett ansvar att sätta omsorgen först även om det påverkar intäkterna. Varje år investerar vi i forskning, teknik och nya metoder för att skydda våra kunder. Allt för att spelandet ska kunna vara tryggt, roligt och kontrollerat. 2024 genomförde vi fler omsorgssamtal än någonsin och cirka 94 procent av våra intäkter klassas som sunda.

Läs mer

Bakgrundsbild – Employer branding
Måltipset i laptop
Möte med glada människor i konferensrum

Hjälp att hitta rätt

Du kan alltid kontakta vår kundservice. Eller kika i vår FAQ – där har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna om Svenska Spel och det vi gör.

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt och säkert, för att förbättra webbplatsen och annonsmätning. För att läsa mer om cookies, klicka här.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.