Från Almedalen till OS i Paris – mitt första halvår som vd

Svenska Spels vd och koncernchef Anna Johnson tillsammans med det svenska herrlaget i bordtennis som tog hem två medaljer vid sommarens OS i Paris – Kristian Karlsson, Truls Möregårdh och Anton Källberg.

Det har nu gått ett halvår sedan jag tillträdde som vd och koncernchef för Svenska Spel. Det har varit otroligt spännande och händelserikt, men det har inte alltid funnits tid att titta bakåt och reflektera. Dagarna nu innan jul känns därför som ett bra tillfälle att summera vad som hänt och vad vi åstadkommit tillsammans.

För mig har det varit viktigt att lära känna Svenska Spels verksamhet och även spelbranschen i stort. Ett bra tillfälle var mitt första framträdande som vd för Svenska Spel i Almedalen i juni. Vid våra seminarier diskuterade vi spelbranschen ur olika perspektiv, från politik och forskning till idrott och kunder. Det gav bra insikt i hur Svenska Spel skapar långsiktigt hållbart värde för kunder, ägare, medarbetare och för svensk idrott och samhället.

Jag har självklart provat alla våra spel och är stolt över att vi skapar spelglädje med omtanke till våra fyra miljoner kunder. Årets största spelnyhet – vår nya sportbettingplattform för Oddset – var redan på plats när jag tillträdde som vd, men jag har bland annat fått vara med om lansering av nya kampanjlotter för Triss och tävlingen Europamästaren för Europatipset. Det var också spännande när årets hittills största vinst föll ut med 250 miljoner kronor på Eurojackpot.

En av höstens stora höjdpunkter var firandet av Stryktipsets 90-årsjubileum. Stryktipset, ett av våra mest omtyckta spel, är en grundpelare i vår historia och en viktig del av vårt arv. Det var starten för AB Tipstjänst, föregångaren till Svenska Spel, men också början på vår unika relation till den svenska idrottsrörelsen.

Genom vårt stöd till svensk idrott ger vi tillbaka till samhället. Det värmde därför att få vara med om utdelningen av Gräsroten, 35 miljoner kronor till svensk ungdomsidrott. Det har betydelse för såväl svensk idrotts framtid som samhället i stort. En annan härlig nyhet under hösten var att vi förlängde vårt samarbete med Svenska Ishockeyförbundet fram till 2027. Som huvudsponsor till Sveriges Olympiska Kommitté, SOK, var vi mycket stolta när OS i Paris avgjordes och Sverige fick med sig elva medaljer hem. Tillsammans med Riksidrottsförbundet har vi också delat ut 52 nya elitidrottsstipendier på 50 000 kronor vardera. Jag ser fram emot att få träffa stipendiaterna på Idrottsgalan i januari.

Omtanken om kunderna är en av våra viktigaste frågor och vi arbetar ständigt för att stärka spelansvaret. Vi har infört nya åtgärder för att motverka överdrivet spelande och planerar för fler framöver. Vi har också börjat redovisa våra sunda intäkter – ett viktigt steg mot ökad transparens och hållbarhet i spelbranschen. Under branschkonferensen Spelakademin blev det tydligt att vi har en samsyn kring de viktigaste frågorna som rör spelmarknaden, framför allt att motverka olicensierat spel.

Sist men inte minst har vi tagit fram en ny koncernstrategi. Tillsammans med vårt syfte Vi skapar spelglädje med omtanke och ger tillbaka till samhället sätter den riktningen för Svenska Spels prioriteringar framåt. Strategin innehåller också våra tre målområden: spelmarknadens nöjdaste kunder, alla kunder ska spela sunt hos oss och hållbar tillväxt. Just nu implementerar vi strategin i verksamheten tillsammans med våra medarbetare.

Till sist vill jag rikta ett stort tack till alla medarbetare på Svenska Spel. Jag är stolt över allt vi åstadkommit tillsammans under 2024 och ser fram emot att fortsätta leverera glädje, spänning och drömmar på ett ansvarsfullt sätt även under 2025.

God jul och gott nytt år – var rädda om varandra!

ANNA JOHNSON
Vd och koncernchef, Svenska Spel