”Att Svenska Spel bidrar med så mycket till samhället samt jobbar stenhårt med spelansvar gör även att jag känner mig extra stolt att jobba för Svenska Spel”
Tilda Karlsson är hobbyfotografen som vid sidan av jobbet som partnerkommunikatör också är en av våra interna stjärnpoddare på Svenska Spel. I den här intervjun berättar hon mer om hur partnerkommunikatörernas vardag ser ut, hur det kommer sig att hon började podda och vad hon skulle göra om hon vann 100 miljoner kronor.
Hej Tilda, kan du berätta lite om dig själv, vem är Tilda?
– Hej! Jag är 23 år och är född och uppvuxen på Gotland. För tre år sen jobbade jag min första dag som partnerkommunikatör på Svenska Spel i Visby. När jag inte jobbar så ser man mig oftast med en kamera i handen eftersom jag har ett stort intresse för fotografering. Utöver att fotografera så spenderar jag gärna min tid till träning och att umgås med familj och vänner.
Vad gjorde att du sökte dig till Svenska Spel?
– Jag ville ha ett arbete där det fanns möjlighet och utrymme att få utvecklas och jag hade hört bra om Svenska Spel. När jag sökte hit hade jag under några år jobbat inom handel och jag kände att jag inte fick möjlighet att utvecklas mer inom det arbetsområde jag hade då. Jag drivs av att ständigt utvecklas och lära mig nya saker så jag ville helt enkelt testa något nytt.
Vad jobbar du med på Svenska Spel?
– Jag jobbar som partnerkommunikatör vilket innebär att vi varje dag, året om är ansiktet utåt och en support för våra ombud, partners och föreningar. Vi finns där för dem via telefon och mejl för att kunna besvara deras frågor samt hjälpa till om de har tekniska problem med sin utrustning, till exempel spelterminaler, Vegasautomater och digitala budskap. Vårt arbete är fartfyllt och arbetsuppgifterna är väldigt varierande då vi gör allt från att beställa ut kampanjmaterial och lotter till att vara stöd för en tekniker som installerar en spelterminal eller Vegasautomat.
– Vi är ett starkt gäng med 14 härliga medarbetare som supporterar våra ombud och partners. Vi är bemannade mellan klockan 06.00 och 01.00 vardagar och mellan 08.00 och 01.00 på helgerna.
– Vi har även lite olika arbetsuppgifter som man ansvarar för och mitt är att lägga upp rutiner och lathundar samt hålla dessa uppdaterade. Vi använder oss mycket av rutiner på vår avdelning då vi hanterar en mängd olika ärenden och det kan vara svårt att komma ihåg allt. Rutinerna är extra viktiga speciellt i dessa tider när man sitter mycket hemma och jobbar.
Som partnerkommunikatör får du frågor om det mesta, hur har du koll på allt?
– Det går tyvärr inte att ha koll på allt men vi har koll på väldigt mycket! Man inser däremot att man kan minnas en hel del mer än vad man trodde var möjligt. Vi hanterar en mängd olika ärenden och jag vill nog påstå att vår avdelning har den breda kompetensen just på grund av att vi är flera medarbetare och alla bidrar med något. Vi är extremt snabba och bra på att samarbeta. Behöver man hjälp så har vi en mängd rutiner och lathundar man kan följa. Man kan också fråga gruppen, och kan ingen svaret så tar man hjälp av kunniga kollegor från andra avdelningar.
Finns det något projekt eller liknande som ni varit delaktiga i som varit extra spännande, utmanande eller udda?
– Det finns mycket under mina år hos Svenska Spel som man har hunnit vara med om, det är alltid något nytt och spännande på gång. Trots att det många gånger är väldigt utmanande så uppskattar jag att man får vara med om så mycket och det är alltid väldigt lärorikt! Det har varit allt från lanseringar, en stor Vegasmigrering, nya system till ny eller uppdaterad utrustning hos våra ombud och partners.
Du och din kollega Tyra Mellin har en intern podd, som dessutom gjort succé! Kan du berätta om den? Hur kommer det sig att ni startade den?
– Det började med att jag, Tyra, vår kollega Pia och chef Fredrik var sist kvar på en after work vi hade i vintras. Vi satt och diskuterade hur vi skulle kunna göra vår blogg, som vi har på intranätet Hemmaplan, mer intressant då Tyra hade tagit över ansvaret att blogga för Partnerservice. Tyra och jag skojade sedan till det och sa att vi kan starta en podd! Vi blev väldigt chockade när kollegan och chefen nappade på idén direkt! Veckan därpå började vi arbetet med podden.
– Tanken med podden är att vi vill lyfta Kund- och Partnerservice och synas mer. Det är vi och kundservice som till stor del är ansiktet utåt för Svenska Spel så vi sitter på mycket värdefulla insikter från ombud, partners och kunder. Därför vill vi på ett lite lättsamt men informativt sätt ge resten av företaget möjligheten att få en inblick i vad som händer hos våra ombud och partners. Vi vill även lyfta andra duktiga medarbetare som gör det möjligt för oss på supporten att få arbetet att gå runt. Vi tror att det kan vara ett bra sätt för att öka förståelsen och samarbetet inom företaget.
Vem är drömgästen till podden?
– Vi har många gäster som skulle vara drömgäster men vi kan nog inte bestämma oss för en specifik. Våra drömgäster är väl egentligen de som kanske inte syns och hörs så mycket men som är en stor del till att supporten och hela företaget går runt. Vi skulle helt enkelt vilja lyfta dem som ibland kanske kommer lite i skymundan så att de kan få chansen att berätta mer om vad de gör på just deras avdelning.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Att vara partnerkommunikatör innebär att man kan hjälpa många samtidigt. Hjälper man ett ombud så hjälper man även flera kunder. Den härligaste känslan är helt klart när man lyckas hjälpa ombud och partners, till exempel när de har teknikstrul, och vi trots distansen tillsammans lyckas lösa deras problem så att de smidigt kan fortsätta med sitt arbete.
– Jag tycker att det är väldigt roligt och intressant att företaget ständigt rör på sig och utvecklas, man lär sig hela tiden nya saker. Det är även väldigt spännande att man kan bidra med den kunskap man har på olika vis och vara med och påverka i ett så stort företag.
– En utav de roligaste sakerna i mitt jobb är även att jag och Tyra fått möjligheten att starta vår interna podd. Det har varit väldigt lärorik för oss. Inte trodde man att den möjligheten skulle erbjudas i sitt arbetsliv!
Och nu när du har jobbat här i drygt 3 år, vad är det bästa med Svenska Spel?
– Det bästa med Svenska Spel skulle jag säga är att man blir väl omhändertagen och det finns utrymme och möjlighet att utvecklas individuellt samt inom företaget. Det är ett stort företag med många anställda men Svenska Spel lyckas ändå få till den där familjära och personliga känslan, man känner sig sedd. Sen måste jag även passa på att hylla mina stjärnor till kollegor och chef som gör att det är kul att komma till jobbet och som dagligen bidrar med mycket skratt, omtänksamhet, kunskap och som bevisar att allt är möjligt med riktigt bra teamwork!
– Att Svenska Spel bidrar med så mycket till samhället samt jobbar stenhårt med spelansvar gör även att jag känner mig extra stolt att jobba för Svenska Spel!
– Jag kan i dag med mina tre år i företaget intyga att det är en väldigt bra arbetsplats som tar väl hand om sina medarbetare och ser till individens bästa.
Vi brukar avsluta med två snabba frågor.
Vad skulle du göra om du vann 100 miljoner kronor?
– Jag skulle nog lägga undan mycket för att säkra framtiden och även bistå mina nära med det de behöver. Jag skulle även vilja skänka ett bidrag till någon djurorganisation. Skulle det bli pengar över så skulle jag fixa mig en egen fotostudio som är en liten dröm jag har.
Vilken avdelning på Svenska Spel hade du velat praktisera på i en vecka?
– Oj, det är en riktigt bra fråga! Jag skulle egentligen vilja testa på det mesta inom Svenska Spel, men jag har alltid varit otroligt nyfiken på sponsring och marknadsföring.
Vill du jobba med Tilda? Se våra lediga jobb här: career.svenskaspel.se
Tilda Karlsson
Jobbar som: Kund- och partnerkommunikatör
Affärsområde: Retail & Kundservice
Ort: Visby