”Ett helt galet kul jobb, sannolikt Sveriges roligaste kommunikationsgigg”

Johan Söderkvist är journalisten som för drygt 20 år sedan sökte sig till Gotland för ett sommarjobb på en av öns tidningar. I den här intervjun berättar Johan om hur han hamnade på Svenska Spel, varför hans jobb sannolikt är Sveriges roligaste kommunikationsgigg och hur hans supporterskap av Charlton Athletics speglar hans personlighet. 

Hej Johan, kan du berätta lite om dig själv, vem är Johan Söderkvist?

"Jag bor i Visby – av alla ställen – med min familj, fru och två tonårsgrabbar. Gillar musik, träning och motorcyklar och så håller jag på Charlton Athletics i fotboll. Rena mardrömmen, jag vet. Men att jag trots allt håller fast vid Charlton skvallrar kanske lite om mig som person. Jag är lojal och försöker se något positivt i allt! Vad mer kan jag berätta? Jag har en bakgrund som journalist och det var också det som gjorde att jag hamnade här ute i Östersjön. Tanken var att jag skulle stanna en sommar här på Gotland och jobba på en av öns tidningar men sommaren förbyttes till år och 2007 lämnade jag journalistiken och tog kivet klivet över till Svenska Spel".

Vad gjorde att du sökte dig till Svenska Spel?

"Jag blev värvad till Svenska Spel för att göra kund- och partnertidningar. Men tidningarna fasades ut ganska snabbt och med digitaliseringen. Efter det jobbade jag flera år som presschef/pressinformatör men sedan 2017 jobbar med marknadskommunikation".

Vad jobbar du med på Svenska Spel?

"Jag jobbar som projektledare på Svenska Spel-varumärket, där jag projektleder olika varumärkes- och kommunikationskampanjer. Det är ett väldigt intressant jobb där jag får möjlighet att vara med och förvalta och utveckla ett av landets mest välkända varumärken".

Vad är ditt (hittills) bästa Svenska Spel-minne?

"Oj, det finns mycket kul men jag har svårt att sätta fingret på något".

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?

"Alla dagar ser olika ut och det är väl det som är det bästa med det här jobbet. Ena dagen lägger jag fokus på ett insiktarbete, andra dagen är den inspelning av kampanjmaterial och tredje dagen diskuterar man kanalstrategier".

Vad är det roligaste med ditt jobb?

"Kollegorna, variationen och påfyllnaden av kunskap. I den ordningen".

Vad är det bästa med att jobba på Svenska Spel?

"Frånsett ovan är det att jag får jobba med ett av landets mest välkända varumärken".

Vi brukar avsluta med tre snabba frågor

Vilket är ditt favoritspel?

"Oddset".

Vad skulle du göra om du vann 100 miljoner kronor?

"Flytta till Spanien".

Vilken avdelning på SvS hade du velat praktisera på i en vecka?

"Ekonomi. Är kass på siffror så det hade varit en utmaning".

Vill du bli kollega med Johan? 

Kolla in våra lediga jobb!

Läs om fler Svenska Spelare

Johan Söderkvist, PR-projektledare, Svenska Spel

Hjälp att hitta rätt

Du kan alltid kontakta vår kundservice. Eller kika i vår FAQ – där har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna om Svenska Spel och det vi gör. 

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt och säkert, för att förbättra webbplatsen och annonsmätning. För att läsa mer om cookies, klicka här.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.