Efter snart 100 dagar på bolaget imponeras jag av drivet att vilja utvecklas samt nyfikenheten på innovation

Patrick Törn är Svenska Spel Sport & Casinos nya Commercial Director som ska leda bolaget på en utvecklingsresa inom digital försäljning och marknadsföring. I intervjun berättar han om hur han och hans team ska stärka bolagets digitala närvaro, vad som gjorde att han sökte sig till Svenska Spel och vad han skulle göra om han vann 100 miljoner kronor.

Hej Patrick, kan du berätta lite om dig själv, vem är Patrick Törn?
– Jag kommer närmast från en roll som försäljningschef för Norden på resebolaget TUI. Tidigare har jag arbetat med försäljning och digital marknadsföring, kommunikationsplattformar och digital transformering och ska nu hjälpa Svenska Spel Sport & Casino på en förändringsresa i en ny digital värld. Jag har arbetat med att leda specialister inom digital kommunikation i flera olika branscher och har en passion att driva kommersiell tillväxt, bygga starka team och coacha på individnivå. Jag ser mig som en visionär med förmåga att generera idéer och genom att använda mitt entreprenörskap har jag lyckats sätta den kommersiella strategin och leverera den digitala omvandlingen.

Vad jobbar du med på Svenska Spel?
– Jag började på Svenska Spel i september som chef för CRM med uppdraget att se på hur vi ska ta oss an den digitala kommunikationen genom datadriven, automatiserad och personaliserad kundkommunikation och skapa värde och effektivitet. Från och med den 1 januari 2021 breddas uppdraget och Performance Marketing adderas för att på ett effektivt sätt skapa samsyn kring alla aktiviteter vi gör inom Sport och Casino. Syftet är att förstå och synka våra insatser för bästa resultat. Svenska Spel har redan en fantastisk position på marknaden med inarbetade och omtyckta varumärken, som till exempel Oddset och Stryktipset. Förändringsarbetet tar sin utgångspunkt i att förstå nuläget och sätta affärsregler för hur marknaden ska bearbetas. Svenska Spel har redan identifierat områden där vi har en förändringsresa att göra för att fortsätta ta andelar på en konkurrensutsatt marknad.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Uppdraget och den förändringsresa som vi har påbörjat i kombination med alla fantastiska kollegor och den kompetens som finns inom bolaget, drivet att vilja prestera och nyfikenheten som finns på att utvecklas. Det gör att det är en härlig miljö att arbeta i och motiverar mig att varje dag.

Vad gjorde att du sökte dig till Svenska Spel?
– Svenska Spel har alltid varit ett intressant bolag för mig och när möjligheten kom att få arbeta med den digitala förändringsresan på ett bolag som jag känner så starkt för var valet lätt. Att skapa kommersiella möjligheter och onlinestrategier är en passion jag har, jag förstår och har lång erfarenhet inom e-handelsbranschen, och kan navigera i marknadslandskapet av digital transformation och datadriven strategi. Sedan har ju såklart ryktet om fantastiska kollegor varit en drivande faktor och efter snart 100 dagar på bolaget imponeras jag av drivet att vilja utvecklas samt nyfikenheten på innovation.

– Det finns en glädje och gemenskapen och vinnarinstinkten som finns inom idrotten när man står inför en utmaning finns här på samma sätt. Jag ser otroligt mycket fram emot att sätta igång året 2021 i min nya roll. Det i kombination med samhällsnyttan och allt man gör för ungdomsidrotten, att möjliggöra att fler barn och ungdomar kommer i rörelse, träffar kompisar och den glädjen och gemenskapen som det bidrar till. Att få vara med och bidra på ett sätt som gör skillnad är otroligt viktigt för mig. Bara de sju senaste åren har Svenska Spel, via initiativet Gräsroten, delat ut närmare 400 miljoner kronor till ungdomsidrotten i Sverige.

Du har ganska nyligen tagit dig an en ny roll, Commercial Director på Sport & Casino. Hur ser ett sådant team ut och vad kan man jobba med i ditt team?
Som Commercial Director kommer jag arbeta med att driva försäljningen och den digitala marknadsföringen i våra interna och externa kanaler samt arbeta med den kommersiella tillväxten på Svenska Spel Sport & Casino. Rent konkret innebär det att arbeta med våra taktiska och strategiska nedslag under året och att de leder till de aktiviteter och den förflyttning vi vill göra. Jag kommer leda team av digitala försäljningsexperter inom SEM och SEO, Social Media, Display, Programmatic, CRM, Campaign Management, CRO och Marketing Automation. Vi har såklart stark uppbackning från våra tvärfunktionella team som analys och vår egen inhouse-produktionsavdelning som stöttar med uppföljning och en kreativ kunddialog. Test & Learn kommer vara helt centralt i allt vi gör.

– Med det sagt kommer vi rekrytera en hel del nya specialister inom olika områden under året, vi kommer så klart takta kompetensen som vi behöver utifrån var vi står just nu och de lanseringar som kommer inom de närmsta månaderna. Just nu letar vi efter specialister inom SEO, CRO och CRM.

Hur ser du att du och ditt team ska utvecklas i framtiden?
Det kommande året vill vi öka fokuset på vår datadrivna kommunikation genom att säkerställa att vi ökar vår kvalitativa trafik in till våra försäljningskanaler, och att vi genom vår kommunikation kan attrahera och erbjuda våra kunder en helt unik spelupplevelse, som både engagerar och berör. Som ett steg i förändringen vill vi även fortsätta bygga på den bästa kundresan i branschen genom att driva operationalisering av kunddata och insikter för ökad relevans, automatiserad kundbehandling för storskalig personalisering. Det kommande året kommer vi också fortsätta förstärka vårt tvärfunktionella arbete mellan specialister och avdelningar för att tillsammans skapa ett gemensamt nästa steg i den digitala utvecklingen.

Om vi ska titta på det lite mer kortsiktigt, vad ser du mest fram emot under 2021?
– Jag ser fram emot att tillsammans med mina team och hela Sport och Casino fortsätta den förändringsresa som vi påbörjat och att vi tillsammans med våra nya kollegor ta oss an våra nya utmaningar. Vi bygger för framtiden nu och för att säkerställa vår ledande position.

Många företag och branscher försöker förstå utmaningen i vad som behöver förändras i vårt arbetssätt och omställningen till digitalt just nu, hur driver man en hållbar förändring tycker du?
– När det gäller digital teknik behöver man först förstå att människors beteenden utvecklas snabbare än företagens. Utmaningen i den digitala miljö som vi arbetar i är att det kan vara svårt att navigera mellan svåra resonemang och komplicerade dialoger om datapunkter och arbetssätt, då gäller det att kunna balansera teknikutveckling, mänsklig användning av teknik, lagar och regler som reglerar utvecklingen och översätta det till något som alla förstår.

– Om vi ser vidare på beteendeutvecklingen vet vi att vi behöver förstå varför vi måste förändras för att lyckas med en förändring. Vi behöver känna oss motiverade för att vi ska engagera oss, vi behöver, både teoretiskt och praktiskt, förstå vad förändringen innebär – och vi som ledare behöver ge förändringen utrymme och stötta och acceptera att vi kommer leva med en ständig förändring och låta oss dra nytta av digital teknik.

Vi brukar avsluta med tre snabba frågor.

Vilket eller vilka är ditt favoritspel?
– Stryktipset och poker.

Vad skulle du göra om du vann 100 miljoner kronor?
– Fortsätta bidra till en förbättrad värld.

Vilken avdelning på SvS hade du velat praktisera på i en vecka?
– Skulle gärna vilja praktisera hos Patrik Hofbauer en vecka.

Patrick Törn

Jobbar som: Commercial Director
Affärsområde: Sport & Casino
Ort: Solna

Just nu rekryterar Patrick följande tjänster:
SEO Lead
CRO Lead