94 procent sunda intäkter under fjärde kvartalet
Under det fjärde kvartalet 2024 uppnådde Svenska Spel en andel på 93,9 procent sunda intäkter, vilket är i nivå med föregående kvartal. För helåret 2024 ökade Svenska Spel andelen sunda intäkter med 1,5 procentenheter. Andelen representerar intäkter från kunder som spelar ansvarsfullt och med låg risk för spelproblem.
– Ökningen under 2024 visar att våra åtgärder inom spelansvar har en positiv effekt. Under 2025 fortsätter vi arbetet med att öka det hållbara spelandet och minska intäkter från kunder som spelar på ett sätt som kan leda till problem, säger Svenska Spels vd och koncernchef Anna Johnson.
Beräkningen av andelen sunda intäkter baseras på riskmodeller[1] i Svenska Spels analysverktyg Playscan[2]. I Playscan kategoriseras kunderna utifrån en analys av deras spelvanor. Därefter görs en bedömning av vilken risk varje kund löper för att utveckla spelproblem. Intäkter från kunder som har en lägre risk för spelproblem redovisas som sunda.
– Att intäkterna från en kund kategoriseras som sunda eller osunda innebär inte att kunden antingen är helt fri från risk i sitt spelande eller upplever problem. Det är möjligt att röra sig över gränsen mellan låg och hög risk. Vi följer kundernas spelvanor och kontaktar de som har passerat eller riskerar att passera gränsen till ett osunt spelande. Målet är att hjälpa dem att ta kontroll, säger Axel Lyckberg, spelansvarsspecialist på Svenska Spel.
Svenska Spel planerar för nya åtgärder under 2025 som kommer att stärka konsumentskyddet ytterligare, vilket förväntas ha en positiv effekt på andelen sunda intäkter.
Här hittar du mer information om nyckeltalet och mätmetoden för sunda intäkter.
Spelansvarsrelaterade nyheter under fjärde kvartalet 2024
- Nyckeltal för hur stor andel av kunderna som kontaktats till följd av tecken på riskspelande, samt vilken effekt dessa kontakter haft: Under andra halvåret 2024 kontaktades 1,7 procent av Svenska Spels kunder och 77,9 procent av dessa valde efter kontakten att minska sitt spelande. Läs mer om Svenska Spels kontakt med riskspelare här.
- I november arrangerade Svenska Spel och Spelbranschens riksorganisation, Sper, Spelakademin i Visby Konferensen samlade representanter från spelbranschen, myndigheter och politiken för samtal om spelmarknadens framtid och ansvar. Fokus låg på reglering, spelansvar och kundförtroende, där transparens, samverkan och hållbara lösningar lyftes fram som avgörande faktorer. Läs mer här.
- Svenska Spel och övriga medlemmar i Spers styrelse presenterade förslag för att motverka olicensierat spelande. Åtgärderna inkluderar ett förbud för olicensierade bolag att ta emot svenska kunder och möjligheten att blockera bolagens webbsidor. Läs mer här.
- Svenska Spels omsorgssamtal firade fem år. Omsorgssamtalen påbörjades i liten skala 2019 och är nu en av de viktigaste delarna i Svenska Spels omsorgsarbete. Läs mer om omsorgssamtalen här.
[1] En riskmodell är en metod eller verktyg som används för att identifiera, mäta och hantera risker.
[2] Playscan är ett verktyg utvecklat av Svenska Spel för att hjälpa kunderna att hålla koll på och kontrollera sitt spelande. Det är utformat för att identifiera spelmönster som kan indikera riskfyllt beteende.