Kontakter med riskspelare
Svenska Spel följer kundernas spelmönster och kontaktar dem som visar tecken på riskbeteende. Genom att erbjuda stöd och verktyg hjälper vi kunder att ta kontroll över sitt spelande. I vissa fall kan vi till och med stänga av en kund från spel för att skydda dem.
Vi förbättrar kontinuerligt våra modeller och metoder i takt med ny forskning och rekommendationer från Spelinspektionen. Genom detta arbete kan vi fortsätta att utveckla en hållbar spelmarknad med ansvarsfullt spelande i fokus.
Läs mer om vårt arbete för ansvarsfullt och hållbart spelande.
Därför kontaktar vi kunder
När vi ser tecken på riskfyllt spelande kontaktar vi kunden för att:
- Bedöma om spelmönstret tyder på spelproblem
- Erbjuda stöd och hjälp om det behövs
Ofta visar det sig att kunden har kontroll över sitt spelande. Men i de fall där stöd behövs hjälper vi till att begränsa spelandet och skapa en tryggare spelupplevelse.
Resultat: minskad risk för spelproblem
Våra nyckeltal visar att kontakten med kunder som visar tecken på riskfyllt spelande har en tydlig positiv effekt. Genom tidiga insatser minskar risken att problem utvecklas.
Så arbetar Svenska Spel
Vårt arbete mot spelproblem bygger på:
- Aktuell forskning: Vi använder de senaste rönen inom spelberoende för att utveckla våra insatser
- Teknik: Avancerade system hjälper oss att identifiera skillnaden mellan nöjesspel och riskbeteenden
- Mänsklig omtanke: Våra insatser kombinerar teknik och personlig kontakt för att stödja kunder
Vårt mål är att alla våra kunder ska kunna spela på ett tryggt och säkert sätt.
Nyckeltal för kontakter med riskspelare
1 juli – 31 december 2024
Svenska Spel, ATG och Kindred Group redovisar gemensamt nyckeltal över hur stor andel av kunderna som kontaktats på grund av tecken på riskfyllt spelande, samt effekten av dessa insatser.
Genom att dela denna information vill vi bidra till en öppen och faktabaserad dialog om arbetet mot spelproblem.
Svenska Spel (koncernen)
- Svenska Spel har kontaktat 1,7 procent av kunderna1, då de visat tecken på riskfyllt spelande2.
- 77,9 procent av dessa kunder har minskat sitt spelande.
- I genomsnitt minskade dessa kunder sina insättningar med 50,3 procent.
- 11,7 procent av kunderna tog spelpauser3 kortare än sex månader.
- 4,4 procent av kunderna tog spelpauser som var sex månader eller längre.
1. Omfattar ej gäster på Casino Cosmopol eller kunder som är undantagna kraven på registrerat spel då de köpt fysiska skraplotter.
2. ”Riskfyllt spelande” ska inte likställas med bekräftade spelproblem. Många av de kunder som kontaktas visar sig ha kontroll på sitt spelande.
3. Att kunden valt att stänga av sig från spel avser att kunden själv valt att stänga av sig från en, flera eller alla spelformer under en bestämd tidsperiod eller tills vidare hos Svenska Spel. Det innefattar inte eventuella avstängningar kunder gjort på det nationella avstängningsregistret spelpaus.se.
Kunder kontaktade under perioden 1 januari – 30 juni 2024.
Nyckeltal redovisat per affärsområde:
Sport & Casino
- 4,5 procent av kunderna kontaktades då de visade tecken på riskfyllt spelande.
- 78,5 procent av dessa kunder har minskat sitt spelande.
- I genomsnitt minskade dessa kunder sina insättningar med 49,6 procent.
- 11,7 procent av kunderna tog spelpauser kortare än sex månader.
- 4,3 procent av kunderna tog spelpauser som var sex månader eller längre.
Tur (inklusive Vegas):
- 0,4 procent av kunderna kontaktades då de visade tecken på riskfyllt spelande.
- 74,7 procent av dessa kunder har minskat sitt spelande.
- I genomsnitt minskade dessa kunder sina insättningar med 52,4 procent.
- 11,5 procent av kunderna tog spelpauser kortare än sex månader.
- 5,3 procent av kunderna tog spelpauser som var sex månader eller längre.
Frågor & svar
Vad utgör ett ”riskfyllt spelande”?
Ett riskfyllt spelande identifieras fortlöpande i analyser av spelbeteende och/eller i kommunikation med kunder som uttrycker oro över sitt spelande och sin hälsa.
Ett riskfyllt spelande kan rymmas inom ett spektrum av låg till hög risk. Spelbolag kan ha olika nivåer eller trösklar för när en kund som spelar riskfyllt kontaktas.
Är riskfyllt spelande tecken på spelproblem?
Ett riskfyllt spelande behöver inte utgöra tecken på spelproblem. Ett av de främsta skälen till att kontakta kunder med ett riskfyllt spelande är just av omsorgsskäl och i förebyggande syfte. Vi vill ta reda på hur spelaren mår och om kunden upplever problem med sitt spelande.
Vad är definitionen av en ”kontakt”?
Här menas den kontakt som Svenska Spel av omsorgsskäl tar med kunder som under perioden uppvisat ett riskfyllt spelande. En kontakt kan vara:
- Notifieringar med personligt anpassad information som visas när kunden är inloggad på svenskaspel.se
- Telefonsamtal från en av våra omsorgskommunikatörer
- Postala brev
En ”kontakt” innebär vi säkerställt att mottagaren har tagit del av informationen. För notifieringar i inloggat läge ska kunden ha exponerats för meddelandet. För telefonsamtalet ska vi ha nått fram och pratat med kunden och för postala brev ska vi inte ha fått brevet i retur.
Utöver dessa kontakter genomför vi också direkta samtal med gäster på Casino Cosmopol som visar tecken på riskfyllt spelande. Dessa ingår dock inte i underlaget till nyckeltalen.
Varför skiljer sig nyckeltalen åt mellan olika spelbolag?
Vad som bedöms vara riskabelt spelande kan skilja sig åt för olika typer av spel samt mellan olika spelbolag. Några av de främsta skälen till dessa skillnader är:
- Olika val kring trösklar/nivåer då en spelare ska kontaktas.
- Bolagen har olika spelansvarsverktyg och monitoreringssystem för att följa spelbeteende.
- Demografiska skillnader i bolagens kundbas (ålder, kön, inkomst etc.).
- Olikheter i vilken typ av spel som bolagen erbjuder.
Beskrivning av nyckeltal
Nyckeltal 1. Andel kunder kontaktade på grund av riskspelande
Andel kunder kontaktade på grund av riskspelande Andelen av det totala antalet aktiva kunder under halvåret som kontaktats av omsorgsskäl då de uppvisat misstänkt eller identifierat problemspelande. Uträknas enligt följande:
9. antal kunder som har kontaktats av licenshavaren vid misstänkt eller identifierat problemspelande
2. Antal kunder som deltagit i spel om pengar
Nyckeltal 2. Andel av kontaktade kunder som minskade sitt spelande
Andelen av de kunder som kontaktats under halvåret och som efter kontakt minskade sitt spelande. Spelandet mäts i insatta pengar till spelkonto och jämförelseperiod före och efter kontakt är 28 dagar. Uträknas enligt följande:
10.a. antal av de kontaktade kunderna enligt 9 som minskade sitt spelande.
9. antal kunder som har kontaktats av licenshavaren vid misstänkt eller identifierat problemspelande
Nyckeltal 3. Genomsnittlig minskning av kontaktade kunder
Genomsnittlig procentuell minskning av spelandet efter kontakt hos de kunder som minskade sitt spelande. Spelandet mäts i insatta pengar till spelkonto och jämförelseperiod före och efter kontakt är 28 dagar. Uträknas enligt följande:
10.b. antal av de kontaktade kunderna enligt 9, hur mycket spelandet minskade i genomsnitt i procent.
Nyckeltal 4. Andel av kontaktade kunder som valt att stänga av sig
Andel av de kontaktade kunderna som under halvåret valde att stänga av sig från spel. Att kunden valt att stänga av sig från spel avser att kunden själv valt att stänga av sig från en, flera eller alla spelformer under en bestämd tidsperiod eller tills vidare hos spelbolaget. Det innefattar inte eventuella avstängningar spelare gjort på nationella avstängningsregistret spelpaus.se.
Siffran är uppdelad i a) som avser kortare spelpauser än 6 månader och b) som avser spelpauser som är 6 månader eller längre. Uträknas från enligt följande:
11.a. antal av de kontaktade kundera som enligt 9 valt att stänga av sig för spel
9. antal kunder som har kontaktats av licenshavaren vid misstänkt eller identifierat problemspelande
Läs mer
av kunderna (cirka 43 000 personer)1 kontaktades då de visade
tecken på riskfyllt spelande2
av dessa kunder (cirka 34 500 personer) har minskat sitt spelande
I genomsnitt minskade dessa kunder
sina insättningar med 50,3 procent
av de kontaktade kunderna (cirka 5 000 personer) tog spelpauser3
kortare än sex månader
av de kontaktade kunderna (cirka 1 900 personer) tog spelpauser som
var sex månader eller längre
1. Omfattar ej gäster på Casino Cosmopol eller kunder som är undantagna kraven på registrerat spel då de köpt fysiska skraplotter.
2. ”Riskfyllt spelande” ska inte likställas med bekräftade spelproblem. Många av de kunder som kontaktas visar sig ha kontroll på sitt spelande.
3. Att kunden valt att stänga av sig från spel avser att kunden själv valt att stänga av sig från en, flera eller alla spelformer under en bestämd tidsperiod eller tills vidare hos Svenska Spel. Det innefattar inte eventuella avstängningar kunder gjort på det nationella avstängningsregistret spelpaus.se.
Kunder kontaktade under perioden 1 juli – 31 december 2024.