”Svenska Spel är ett stort företag men som ändå lyckats fånga det familjära”
Eva Didriksson är den före detta elitidrottaren som kom till Gotland för att satsa på sin idrott i några år. Nu 15 år senare är hon kvar och har något av ett drömjobb på Svenska Spel, en arbetsgivare hon redan innan hon började studera hade siktet inställt mot. I intervjun berättar hon mer om sitt jobb som Digital mediaspecialist, hyllar sina kollegor och avslöjar vad hon skulle göra med 100 miljoner kronor på kontot.
Hej Eva, kan du berätta lite om dig själv, vem är Eva Didriksson?
– 2005 tog elitidrottandet mig till Gotland och tanken var då att stanna två år – det blev uppenbarligen längre än så och förutom några avstickare till Frankrike har denna 36-åring fortfarande ön som sitt hem. När jag inte hänger på huvudkontoret i Visby är det träning, vänner, familj på fastlandet och livsnjuteri i största allmänhet som gäller. Upptäckte även padel för ett år sedan och jag lägger mer tid än vad som är helt sunt på denna nyfunna kärlek – allt för att kunna stimulera den aldrig sinande tävlingsinstinkten.
Vad jobbar du med på Svenska Spel?
– Jag har jobbat på Svenska Spel sedan juni 2017 och i min första roll jobbade jag med sajten och var webbredaktör inom dåvarande Desk Online. I och med bolagsdelningen såg jag chansen att testa något nytt och fick då rollen som Digital Media Specialist på Sport & Casino. Det innebär i stora drag att jag ansvarar för den digitala marknadsföringen när det gäller display-annonsering, till exempel banners på Sportbladet, videoannonsering i playkanaler och annonsering på Youtube. Detta görs via programmatiska köp där annonsplatser, istället för att köpas traditionellt via en säljare eller publicist, köps programmatiskt i en automatiserad och datadriven annonshandel.
– Via digitala köp- och säljplattformar kan annonsörer och publicister köpa och tillgängliggöra annonsutrymme som sedan köps och säljs med ett automatiserat auktionsförfarande där varje annonsvisning köps och säljs i realtid. Man kan likna det lite vid aktie- och fondhandel och det är tillgång och efterfrågan som styr slutpriset. Innan jag ger mig in i auktionen mot andra annonsörer är det jag som i köpplattformen ställer in vilka sajter och vilka format jag vill vara med och buda på, vad jag är beredd att betala, med vilken frekvens jag vill att annonsen ska visas och så vidare. Istället för att kontakta alla publicister enskilt finns allt samlat i köpplattformen.
– Vinner jag budgivningen är det min annons som visas för användaren. Här går det även att addera styrningar och välja att bara ge sig in i auktioner som matchar olika målgrupper baserat på till exempel kön, ålder, intressen och/eller beteendedata från vår egen sajt. Baserat på kundens beteende på vår egen sajt och hur hen tidigare engagerat sig i kampanjer och spel på sajten kan vi inkludera och exkludera målgrupper i våra programmatiska köp. Detta gör att jag kan styra annonser mot de vi tror eller vet är i målgruppen och utesluta dem som vi av någon anledning tror eller vet inte är det.
– Jag kan även med hjälp av AI låta köpplattformen själv optimera köpen utifrån uppsatta regler och på så sätt nå olika mål inom kampanjen. Det fina är också att optimeringen går att göra i realtid och jag kan från mitt håll exempelvis pausa, uppdatera material och flytta budget mellan de olika köpen när jag vill – utan att behöva kontakta publicisten eller säljaren.
Hur jobbar Svenska Spel Sport & Casino med digital annonsering
– Utöver de programmatiska köpen som jag ansvarar för så har vi en bred mediemix på Sport & Casino som sköts både internt och av extern byrå. Den digitala annonseringen i sociala medier, SEM, alltså sökordsmarknadsföring, och mina delar, som alla rattas inhouse, kombineras givetvis också med den mer traditionella marknadsföringen i TV, DOOH, radio och print. Alla delar i den digitala annonseringen fyller ett syfte och har olika mål och de olika kanalerna stöttar varandra för att driva kännedom och förhoppningsvis leda till att någon väljer att bli kund hos oss.
– Viss annonsering är i huvudsak taktisk, mer säljdrivande, påminnande och ska leda till konvertering när vi exempelvis kommunicerar spel på heta ligor, matcher eller pokerturneringar. Denna digitala annonsering kommer från försäljningsavdelningen och vi annonserar kontinuerligt i princip varje dag i våra olika digitala kanaler. Annan digital annonsering är mer varumärkesbyggande och kommer i kampanjer under året. Dessa tas fram av vår marknadsavdelning, och har oftast som mål att nå så många som möjligt i målgruppen för att öka kännedomen om en ny eller befintlig produkt, hålla Sport & Casino och våra produkter top of mind hos våra befintliga och nya kunder och återaktivera våra kunder. Det kan exempelvis vara kampanjer i samband med mästerskap som fotbolls-EM, stora ligastarter eller återkommande säsongshändelser som Poker-SM.
– Målet med den digitala annonseringen är såklart att nå rätt person, vid rätt tidpunkt och med ett så relevant budskap som möjligt. Eftersom det är digital annonsering vi håller på med kan vi följa upp och basera våra beslut, så långt det går, på data och inte magkänsla. Det gör att kunden får relevant kommunikation som hen är intresserad av och att Sport & Casino lägger sina investeringar i rätt korg.
I ditt jobb gäller det att samarbeta med många andra, kan du ge några exempel på andra team du jobbar med och hur det funkar?
– Då jag är själv i min roll på Sport & Casino har jag flertalet kontaktytor både internt och externt. Inom försäljning och marknad har vi olika tvärfunktionella team baserade på våra olika produkter med veckovisa möten där personer från flera olika delar av Sport & Casino deltar. Där samlas vi och synkar veckans uttag, vad som ligger i planeringen längre fram och vad som är på gång från produkt. Denna konstellation möts sedan i olika kanaler under veckan för synk, delger uppdateringar i vårt utbud och vad som kommer att kommuniceras mot kund. Jag tycker det funkar väldigt bra och det gör det enkelt och snabbt att synka och dela information mellan varandra. Det gör oss snabbfotade, vi får en större förståelse för varandras vardag och kan agera på saker som dyker upp i den föränderliga sportvärld vi verkar i.
– Utöver våra interna team sitter jag även med i tvärfunktionella team där vi på Sport & Casino möter externa partners som mediebyråer, kreatörer, reklambyråer och så vidare för att tillsammans planera och följa upp kampanjer.
– Under våren deltog jag även i ett pilotprojekt i agilt arbetssätt som genomfördes inom Sport & Casino, där jag och de som deltog var rörande överens om att ett ännu mer tvärfunktionellt och agilt arbetssätt på hela företaget kommer att göra oss ännu bättre. Det må vara en smula uttjatade begrepp men det ska bli väldigt spännande att inom det närmaste se hur vi inom Sport & Casino i allmänhet och Försäljning och Marknad i synnerhet kan anamma detta arbetssätt i större utsträckning än vad vi gör idag.
Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?
– De flesta dagar startar med någon form av stand-up eller check-in med teamet där vi synkar dagens och veckans aktiviteter, om vi har några hinder och något som vi behöver informera varandra om. Vissa dagar är mer hands-on där jag sitter och optimerar de programmatiska köpen baserat på data och insikter från tidigare köp, ser till att kampanjerna flyter på som de ska, sätter upp kommande kampanjen, gör uppföljningar, felsöker om något inte lirar som vi vill etcetera.
– Vissa dagar är mer strategiska och ligger längre fram i tid som exempelvis interna möten där vi går igenom och planerar kommande kampanjer, externa möten med publicister, säljare eller byråer som berättar om nyheter från deras sida, eller samarbetar med vår inhousebyrå som tar fram material till kommande kampanjer.
– Programmatiska köp är komplext och det är mycket teknik som ska kugga i varandra men de plattformar jag främst använder är Adform, DV360 och Delta Projects.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Det absolut roligaste är att den programmatiska världen ständigt är under utveckling vilket innebär att det hela tiden finns något nytt att lära. System, köpsätt och funktioner utvecklas och anpassas och det finns alltid något nytt att testa. Jag blir aldrig riktigt fullärd.
– Jag gillar också att det är jag som annonsör som sitter på makten och kan själv optimera kampanjer och uttag vi gör i realtid. Jag kan också direkt se resultat och följa upp den annonsering som rullar eller precis har rullat färdigt. Jag gillar även att vara en del av ett lag och att se att min insats och kompetens, tillsammans med övriga teamets färdigheter, gör att vi når mål tillsammans vilket är väldigt roligt.
Vad gjorde att du sökte dig till Svenska Spel?
– Jag har alltid lockats av Svenska Spel som arbetsplats och ett av målen med mina studier var att börja arbeta på Svenska Spel. Förutom ett bra rykte som en bra och sund arbetsgivare så lockades jag av att kunna arbeta med underhållning och sport som är ett stort intresse. Jag har flera vänner och bekanta som innan jag började här talade gott om Svenska Spel som arbetsplats och berättade om kulturen på företaget och att utvecklingsmöjligheterna är stora om man själv bara vill.
Och nu när du har jobbat här i drygt 3 år, vad är det bästa med Svenska Spel?
– Svenska Spel är ett stort företag men som ändå lyckats fånga det familjära. Det finns en härlig gemenskap här och mina närmaste kollegor, som jag möter dagligen, är på alla sätt och vis stjärnor hela högen. Jag upplever en härlig mix av skratt, glimten i ögat, värme, omtänksamhet och hög kompetens som alltid finns tillgänglig.
– Svenska Spel är för mig också en plats att utvecklas på och vill man så upplever jag att det finns stora möjligheter att utmanas och utvecklas inom sin egen eller andra roller. Jag är också stolt över att vara en del av ett företag i branschen som ständigt vill utvecklas och nå nya mål, som på riktigt tar stort ansvar för sina kunder och dessutom ger tillbaka till svensk idrott, en värld som jag under stor del av mitt liv varit en del av.
Tänkte att du ska få svara på tre snabba frågor.
Vilket är ditt favoritspel?
– Jag gillar att betta på matcher som jag ska titta på, antingen på tv eller live. Och gärna tillsammans med vänner. Det förhöjer spänningen några snäpp och ger en extra nerv. Så det får bli Oddset som favorit.
Vad skulle du göra om du vann 100 miljoner kronor?
– Jag skulle dela med mig till nära och kära, skaffa mig en gammal, snygg, härlig bil typ Porsche 911, bygga ett drömhus vid havet, som givetvis skulle inkludera en padelbana, och sedan låta pengarna jobba och föröka sig på något lämpligt sätt så jag kunde fortsätta unna mig resten av livet.
Vilken avdelning på Svenska Spel hade du velat praktisera på i en vecka?
– Svårt att välja. När jag pluggade så fick vi lära oss grunderna i front-end-utveckling så jag skulle gärna praktisera några dagar hos teamet som jobbar med det. Resten av veckan skulle jag vilja hänga med sponsring ute på fältet och komma riktigt nära idrotten.
Vill du jobba med Eva? Se våra lediga jobb här: career.svenskaspel.se
Eva Didriksson
Jobbar som: Digital mediaspecialist
Affärsområde: Sport & Casino
Jobbar i: Visby