Styrelsenomineringsprocessen

Nominering av styrelseledamöter i de statligt ägda bolagen sker enligt de principer som beskrivs i statens ägarpolicy. Dessa principer ersätter Kodens regler och någon valberedning i Kodens mening finns därför inte.

Enligt statens ägarpolicy gäller istället bland annat följande principer:

  • Nomineringsprocessen för styrelseledamöter drivs och koordineras av Enheten för statligt ägande inom Regeringskansliet
  • En arbetsgrupp analyserar kompetensbehovet utifrån styrelsens sammansättning samt bolagets verksamhet och situation
  • Därefter fastställs eventuellt rekryteringsbehov och rekryteringsarbetet inleds
    Urvalet av ledamöter kommer från en bred rekryteringsbas

Då processen avslutats offentliggörs nomineringarna enligt Kodens bestämmelser.

Läs mer

Hjälp att hitta rätt

Du kan alltid kontakta vår kundservice. Eller kika i vår FAQ – där har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna om Svenska Spel och det vi gör. 

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt och säkert, för att förbättra webbplatsen och annonsmätning. För att läsa mer om cookies, klicka här.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.