Svenska Spel förlänger sitt framgångsrika och långsiktiga samarbete med EFD
Svenska Spels engagemang i svensk fotboll letar sig tillbaka till såväl den svenska ligafotbollens som Tipstjänsts födelse och barndom. Svenska Spel är numera huvudsponsor till Svenska Fotbollförbundet med ett samarbete som syftar till att stärka fotbollen från gräsrot till elit. I dag förlängdes även avtalet med Elitfotboll Dam, EFD som är damfotbollens elitklubbars intresseorganisation och därmed omfattar OBOS Damallsvenskan och Elitettan.
Det är ett samarbete som inleddes för 15 år sedan när EFD började utgöra en egen sponsringsrättighet – innan dess var ligasponsringen en del av avtalet med Svenska Fotbollförbundet. Vi har med andra ord varit med på hela resan med svensk damfotboll.
När ett så långt samarbete förlängs är det logiskt med en tillbakablick. Utan att gå igenom hela historiken väljer jag att titta på det som hänt under mina fem år på Svenska Spel.
Vår ambition, som hela Sveriges spelbolag och idrottens största sponsor, är att bygga den svenska damfotbollen långsiktigt. Därför har vi stöttat både klubbarnas organisationsutveckling och investerat i den yttersta eliten. Det har vi bland annat gjort genom profilskapande kampanjer som ökar intresset hos allmänheten och ökar det kommersiella värdet för våra stjärnor. Vi har också delat ut en Europabonus till de lag som lyckats bäst i ligan för att de ska vara väl förberedda inför Europaspelet när de ska mäta sig med kontinentens bästa.
Men en elit blir ganska blek på sikt om vi inte har nya stjärnor som knackar på dörren. Dessutom blir konkurrensen runt om i världen ständigt hårdare när fler länder börjar satsa på damfotbollen. Något vi inte minst såg i sommarens VM.
Tillsammans har vi därför genomfört en certifiering av klubbarna, där vi kvalitetssäkrar förutsättningarna för spelare och talanger genom att titta på tränare, ledare och faciliteter.
Vi har dessutom skapat Svenska Spel F19, en elitförberedande nationell serie där landets största talanger får bästa tänkbara matchning och förutsättningar för att kunna ta steget till seniorfotbollen.
Bara i år kan vi se frukten av arbetet på flera håll.
- OBOS Damallsvenskan ökade sitt publiksnitt med 35 procent från i fjol och hade sitt tredje bästa snitt sedan starten 1988.
- Landslaget rankades som bäst i världen efter sommarens framgångsrika VM-slutspel.
- 100 procent av svenska landslagstjärnorna de senaste fyra mästerskapen är fostrade i Tipselit.
- VM var en unik internationell publiksuccé i såväl tv som på läktarna med EFD-spelare i tio av de 32 landslagen och i hälften av lagen som nådde semifinal.
- 1,8 miljoner svenska tv-tittare såg Häckens Elin Rubensson och Rebecka Blomqvist, samt Hammarbys Jonna Andersson slå USA i VM. Hur många unga framtida stjärnor tror ni inte satt i tv-sofforna och drömde om en egen karriär som fotbollsspelare då?
- Häcken och Rosengård tog sig i år till gruppspel i Champions League. Det är bättre utdelning än för bland annat engelska ligan WSL.
Vi nöjer oss inte här. Med det nya avtalet får vi möjligheten att fortsätta vår resa tillsammans. Mycket av det vi upplever nu kunde nog ses som otänkbart för 15 år sedan. Nu går vi mot nya mål och visa av historien vet vi nu att är inget omöjligt. Vi ser dessutom gärna att fler partners inser värdet av damfotbollen och hänger med på tåget. Tillsammans kan vi ta ytterligare stora steg.