Svenska Spels nye vd Patrik Hofbauer: ”Stor förändring betyder stora möjligheter”
Jag heter Patrik Hofbauer och är ny vd på Svenska Spel. Närmast kommer jag från en vd-post på Telenor, dessförinnan har jag bland annat varit vd för Canal Digital och NEC. Och igår gjorde jag min första dag på Svenska Spel.
Jag tror alla vet hur det känns första dagen på ett nytt jobb. Äntligen får man komma igång! Och oj, vad mycket man har att lära sig! Jag är inte bara ny på jobbet, jag är dessutom ny i branschen, så det kommer att ta tid för mig att sätta mig in i allt. Men jag har redan sett hur oerhört hårt och målmedvetet hela koncernen jobbar just nu för att få alla bitar på plats inför licensmarknaden.
Vi delar upp hela vår verksamhet för att kunna möta regelverket efter nyår. Bara en sådan sak som att alla IT-system separeras – det är ju ett enormt arbete! Och det är helt fantastiskt att se hur mycket spetskompetens det finns inom koncernen.
Förra veckan fick Svenska Spel sina nya licenser för Sport & Casino, Tur och Vegas. Det innebär att vi går in i 2019 med ett extremt bra utgångsläge.
Jag sökte mig till Svenska Spel för att jag tycker att spelbranschen är en av de mest spännande branscherna att jobba med just nu. En tid av stor förändring betyder stora möjligheter!
Licensmarknaden är goda nyheter för alla som tycker det är kul med spel. Svenska Spel tillåts bli mer konkurrenskraftigt och med den kompetens vi har, så kommer vi att kunna leverera en massa roliga spelupplevelser till svenska folket.
Samtidigt betonar den nya spellagstiftningen att spelbolagen behöver ta ansvar för baksidan av verksamheten, de personer som inte riktigt kan hantera sitt spelande. Hos Svenska Spel är det något som sitter djupt i företagskulturen sedan länge. Jag vet att man här verkligen bryr sig om hur kunderna mår och det är något vi ska fortsätta med, något jag vill att vi ska kunna vara stolta över.
Känslan på hela Svenska Spel just nu är att det ska bli otroligt kul att komma in i matchen. Vi kommer att gå in på den nya spelmarknaden med urstarka varumärken, grym kompetens, ett stort hjärta och svenska folkets förtroende. Helt enkelt bra förutsättningar att ta marknadsandelar. Det känns spännande att få vara med från start.
PATRIK HOFBAUER
vd, Svenska Spel