Stay calm, stay safe – vi tar oss igenom det här

Patrik Hofbauer, vd och koncernchef Svenska Spel: ”I tuffa tider prövas vi alla. Det viktigaste nu är att vi är rädda om varandra och fortsätter kämpa på. Att vi hjälps åt att hålla igång en så normal tillvaro som möjligt och inte ger upp. Vi kommer att ta oss igenom det här också!”

Det är tuffa tider just nu. Verkligheten känns smått overklig, alla påverkas och vi vet inte hur lång tid framöver det här kommer att pågå. Men en sak vet vi: Allt har ett slut, även Coronaviruset och dess effekter.

I dessa dagar är det många som inte bara oroar sig för hälsan, utan också för de samhällsekonomiska konsekvenserna. Världens börser inger stor oro. Bolagens aktiekurser har varit i fritt fall i en månads tid. Spekulationerna går nu vilt kring vilka branscher som blir de största förlorarna på kort och lång sikt och vilka som kan klara sig relativt väl trots virusets samhällseffekter.

I tidigare lågkonjunkturer har spelbranschen stått stabilt. Den här gången är tyvärr förutsättningarna drastiskt förändrade och många spelbolag hör till de stora förlorarna. Skälet är enkelt: Sportutbudet har i princip utraderats. Utan matcher och mästerskap, inga intäkter. Det innebär att samtliga spelbolag med exponering mot sportspel får räkna med resultatförsämringar, i många fall dramatiska.

I dagsläget är det omöjligt att överblicka de långsiktiga effekterna, eftersom nya beslut kring idrotten fortfarande fattas från dag till dag och ingen med säkerhet kan säga hur länge sporten kommer att vara i ”karantän”.

Flera branschmedier har bett Svenska Spel att uttala sig om effekterna och framtiden, men av dessa skäl har vi avböjt. Vi vet helt enkelt inte, vare sig vi eller något annat spelbolag. Vi är fullt upptagna med att navigera i den nya situationen och fatta de tuffa beslut som läget kräver. Omständigheterna är extrema. För att sätta det i perspektiv: Under Stryktipsets 85-åriga historia har vi aldrig ställt in veckans kupong. Nu gör vi det.

I aktiediskussioner på forum och i sociala medier har det spekulerats i att sportspelarna skulle gå över till andra spelprodukter, som till exempel poker, turspel eller nätcasino. Men det är ingen effekt man självklart kan räkna med. Normalspelaren ändrar inte sitt spelmönster över en natt.

Däremot är spelbolag med en bred produktportfölj något mindre utsatta, då de inte är fullt så beroende av sportspelsintäkterna. I det här läget ser Svenska Spel en mindre påverkan på Affärsområde Tur, där kända varumärken som Triss, Lotto, Keno och Eurojackpot finns – och det är vi tacksamma för. Jag är glad över att vi kan fortsätta att förse Sverige med underhållning och sprida glädje i dessa tider. Jag tror det behövs.

Men både Affärsområde Sport & Casino och Affärsområde Casino Cosmopol & Vegas har drabbats hårt. Våra medarbetare gör ett fantastiskt jobb med att hålla igång allt som går att hålla igång, för att ge svenskarna underhållning i en jobbig tid. Nu hjälps vi alla åt och gör vad vi kan för att upprätthålla verksamheten.

I tuffa tider prövas vi alla. Det viktigaste nu är att vi är rädda om varandra och fortsätter kämpa på. Att vi hjälps åt att hålla igång en så normal tillvaro som möjligt och inte ger upp. Vi kommer att ta oss igenom det här också!

PATRIK HOFBAUER,
vd och koncernchef Svenska Spel