Spel på träningsmatcher i div. 4 gör inget för att förbättra branschens usla rykte

Vem håller i spakarna när insynen är låg och matchen inte gäller något för spelarna? Nu erbjuder många spelbolag spel på träningsmatcher i låga amatörserier. ”Var är respekten för idrotten och var är spelbolagens ansvar för sina kunder, var är konsumentskyddet?” frågar sig Svenska Spels vd Patrik Hofbauer.

I förra veckan spelades en fotbollsmatch mellan Sandsbro AIK och Ingelstads IK. Om man inte har hört talas om den matchen, så beror det troligen på att det var en träningsmatch mellan ett division 4-lag och ett division 5-lag. Ändå erbjöd 198 spelbolag spel på denna match. Med stor sannolikhet omsatte den över tio miljoner kronor.

De senaste dagarna har media rapporterat om spel på träningsmatcher mellan damlag i division 3, där en majoritet av spelarna på plan varit under 18 år. En annan träningsmatch mellan två division 4-lag ställdes in på grund av misstanke om matchfixning.

Som vd och koncernchef för ett spelbolag blir jag både förvånad och väldigt besviken.

Var är respekten för idrotten och var är spelbolagens ansvar för sina kunder, var är konsumentskyddet?

Svenska Spel Sport & Casino har tuffa tider, precis som alla spelbolag med en stor andel sportspel. I dagarna har vi tvingats göra korttidspermitteringar. Ändå finns det inte på världskartan att vi skulle börja tumma på spelsäkerheten och erbjuda våra kunder oseriösa spel!

Spel på lägre divisioner utgör redan i sig en extra risk för matchfixning, att spelare genom hot, påtryckningar och mutor påverkas att inte göra sitt bästa. Kontrollen kring matcherna är låg eller obefintlig och utövarna har inget rykte att förlora. När man sedan erbjuder spel på träningsmatcher i låga amatördivisioner, där inte ens de deltagande lagen bryr sig särskilt mycket om resultatet…hur tänker spelbranschen och mer specifikt dessa bolag?

Man skulle gärna vilja tro att det bara handlar om spelbolag utanför den svenska licensmarknaden, men tyvärr är det flera av våra branschkollegor med svensk licens som erbjuder den här typen av matcher.

Också Svenska Spel erbjuder spel på vissa träningsmatcher, men i samråd med Svenska Fotbollförbundet och endast ner till den nivå som de rekommenderar. Ändå är vi i dessa fall extra noggranna med att inhämta fakta om lagen. Våra oddsättare måste kontakta båda klubbarna för att få koll på trupperna och bedöma vilken inställning de har till matchen. Först därefter avgör vi om matchen ska erbjudas för spel eller ej. Spelsäkerheten och konsumentskyddet kommer alltid först.

Detta borde vara standard för alla spelbolag. Vi måste hjälpas åt att skapa en hållbar bransch med högt förtroende från både idrotten och konsumenterna.

I veckan kom den årliga undersökningen Sustainable Brand Index, där svenska folket får ranka Sveriges mest hållbara varumärken. Man kan se det som en popularitetstävlan för företag. Svenska Spel blev återigen branschbäst, en glad nyhet!

Den dåliga nyheten är att branschbäst i spelbranschen innebär att man kommer på 110:e plats. På plats 378-381 – jumboplaceringarna i undersökningen – hittar man fyra spelbolag. Så avskydd är den svenska spelbranschen.

Spelbolag på den svenska licensmarknaden som vill få folk att spela på träningsmatcher i division 4 gör tyvärr noll och intet för att förbättra branschens usla rykte.

PATRIK HOFBAUER
vd och koncernchef, Svenska Spel