Skuggspelsbolag är ett hot mot ideella organisationer

När den nya spellagen infördes, så klargjorde man att lotterimarknaden skulle förbehållas allmännyttan och staten. Nu håller spelplanen på att förändras. Skuggspelsbolagen har hittat ett kryphål, erbjuder vadhållning på andra spelbolags lotterier och kan på så vis kringgå intentionen med lagen. Om utvecklingen fortsätter kan svensk barn- och ungdomsidrott höra till de stora förlorarna, men också organisationer som Bris, Barncancerfonden eller Sveriges Stadsmissioner.

I coronatider har många spelbolag haft det tufft, även Svenska Spel. I det läget är vi extra tacksamma över att ha Affärsområde Tur, där påverkan inte varit lika stor. Här finns varumärken som Lotto, Eurojackpot och Keno, spel som under många år genererat ett stort överskott till det svenska samhället.

Men den svenska lotterimarknaden står nu inför ett stort hot. När den nya spellagen infördes, så klargjorde man att lotterimarknaden skulle förbehållas allmännyttiga och statsägda lotterier. Nu hotas den principen av fenomenet skuggspel: Vadhållning på utfallet i ett annat spelbolags lotteri.

Skuggspelsaktörerna genomför inga egna dragningar, eftersom de saknar licens för spel på lotterier. Istället utnyttjar de öppningar i spellagen och använder sin licens för vadhållning. De kan till exempel erbjuda ”vadhållning” på lotterier som Powerball och Euromillions – men även på norska eller finska Lotto.

Skuggspelsbolagen tar marknadsandelar från just den del av spelmarknaden som den nya spellagen ville freda. Om utvecklingen fortsätter kan svensk barn- och ungdomsidrott komma att höra till de stora förlorarna, men också organisationer som Bris, Barncancerfonden eller Sveriges Stadsmissioner. Kort sagt, så drabbas alla ideella verksamheter som får en del av sina intäkter från allmännyttiga lotterier. Det skulle innebära att den svenska spelmodellen går i graven.

En rapport från analysföretaget H2 Gambling Capital, uppskattar att skuggspelen redan nu står för cirka 35 procent av den globala online-marknaden för lotterier. Skuggspelsbolagens bruttospelintäkter beräknades till 1,25-1,5 miljarder euro 2019. Rapporten bedömer att det från 2021 och framåt kommer att öka med mellan 10 och 20 procent per år. Man kommer alltså att ta marknadsandelar från de lotterier som stöttar ideella verksamheter eller återför vinsten till samhället.

Och för konsumenterna är hela företeelsen ganska förvirrande.

Ett av skuggspelsbolagen som marknadsför sig tungt mot den svenska marknaden berättar i det finstilta kring ett lotteri att bolaget kan ta en ”avdragsandel” på 40 procent av vinsten om bolaget bestämmer sig för att betala ut vinsten som en klumpsumma istället för utspritt över 30 år. Kunden har inget att säga till om.

Sedan försvinner ytterligare 38 procent av vinsterna i de två högsta vinstkategorierna, enligt skuggspelsbolaget ”i syfte att sätta spelaren i en liknande ekonomisk situation som om den hade spelat på det underliggande lotteriet.”

Det innebär alltså att kunderna lockas att vinna jättebelopp, men till slut bara får ut en mindre del efter att skuggspelsbolaget tagit sitt.

Konsumentskyddet tycks som bortblåst. Man får känslan av att det snarare är spelbolaget än kunden som är den stora vinnaren. Det här kan knappast vara något som lagstiftaren önskat.

Kryphålskonkurrensen från skuggspelsbolagen gör att samhället och ideella organisationer går miste om viktiga lotteriintäkter samtidigt som konsumentskyddet äventyras. Och det kan gå snabbt utför, om inte politikerna agerar.

I Danmark såg man tidigt denna risk. Där tillåts inte vadhållning på lotterier för de spelbolag som får en dansk vadhållningslicens.

Vi bör införa samma förbud för vadhållning på lotterier i Sverige. Det är både rätt och rimligt.

PATRIK HOFBAUER
Vd och koncernchef, Svenska Spel

I dag, måndag 8 juni, håller vi ett livesänt webinarium om skuggspel med start kl 8:30. I panelen finns Per Lodenius, kulturpolitisk talesperson för Centerpartiet, Anna Romboli, affärsområdeschef på Svenska Spel Tur, Jan Erlandsson, operativ chef på Miljonlotteriet och Sofia Modigh, utvecklingschef på IOGT-NTO. Följ webinariumet här:
youtu.be/I2eQqLjE1FM