Ishockey-VM i Stockholm – en folkfest och en investering i framtiden
Imorgon släpps äntligen pucken i årets ishockey-VM. Och den här gången delar Sverige och Danmark på värdskapet för mästerskapet. Tre Kronor spelar sina matcher på hemmaplan, i Avicii Arena i Stockholm. För oss på Svenska Spel, ishockeyns och Tre Kronors huvudsponsor, är det en stor händelse och det är med glädje och stolthet, men också en del nerver, som vi ser fram emot att få följa jakten på medaljer.
Vi vet att framgångsrika mästerskap på hemmaplan inspirerar. Idrottare som visar vägen, som visar att drömmen kan bli sann ger unga något att sikta mot. Våra landslagshjältar bär den blågula tröjan med stolthet, och med sina prestationer och sin attityd gör de skillnad långt utanför isen. De får barn och unga att själva ta sina första skakiga skridskoskär vilket lägger grunden för såväl minnen för livet som motivation och drömmar om att själva en dag få skrinna in på en fullsatt arena och representera Sverige.
Och även för de som inte når hela vägen till Tre Kronor ger ishockeyn glädje, mening och vänner för livet. Därför investerar vi på Svenska Spel varje år cirka 100 miljoner kronor i ungdomsidrott. Det är ett av våra viktigaste samhällsbidrag, att se till att nästa generation får förutsättningar att utvecklas, oavsett om drömmen är ett VM-guld eller nya skridskor. Sverige är en stolt hockeynation med starka traditioner och vi har ett gemensamt ansvar att säkra återväxten.
Ishockey-VM är inte bara ett idrottsevenemang, det är även en folkfest. Intresset för biljetterna är och har varit stort. I skrivande stund har över 200 000 biljetter sålts och morgondagens premiär förväntas spelas inför utsålda läktare.
Mästerskap ger oss alla en chans att samlas, på läktarna, framför skärmarna och i sportbarer runtom i landet. Att tillsammans heja fram sitt landslag skapar en gemenskap som få andra saker kan mäta sig med. Idrott förenar över generationsgränser och lägger grunden för mål och drömmar. Och det är precis vad på Svenska Spel vill vara med och möjliggöra – genom vår sponsring och vårt engagemang.
Stort lycka till nu Tre Kronor, ni har vårt och hela svenska folkets stöd!
ANNA JOHNSON
Vd och koncernchef