Det bästa med Svenska Spel är att det finns möjlighet att utvecklas och testa nya saker

Tyra Mellin är den träningsintresserade partnerkommunikatören som tillsammans med Tilda är en av våra interna stjärnpoddare på Svenska Spel. I den här intervjun berättar hon mer om hur partnerkommunikatörernas vardag ser ut, hur det kommer sig att hon började podda och vilken avdelning hon skulle vilja praktisera på i en vecka. 

Hej Tyra, kan du berätta lite om dig själv, vem är Tyra Mellin?
Jag är 23 år och är född och uppvuxen i Visby. Jag tycker mycket om att träna, just nu blir det mest löpning men annars hänger jag en del på gymmet också. Jag tycker även mycket om att baka och att testa nya recept och tekniker. Jag har jobbat på Svenska Spel sedan september 2019.

Vad gjorde att du sökte dig till Svenska Spel?
Jag sökte till Svenska Spel i slutet av sommaren och jag hade precis pluggat en kurs i juridik och kände att juridik inte passade mig. Jag ville testa något nytt och fick då höra av min kompis Tilda att Svenska Spel sökte anställda till Partnersupport. Jag hade också hört från Tilda att hon trivdes väldigt bra så det var därför jag sökte.

Vad jobbar du med på Svenska Spel?
Jag jobbar som Kund- och Partnerkommunikatör på Partnerservice. På partnerservice hjälper vi ombud och Vegas-partners med lite allt möjligt. Vi hjälper ombuden med det mesta, allt från att beställa ut lotter eller kampanjmaterial till att felanmäla utrustning som inte fungerar eller när de inte lyckas lägga ett spel på Stryktipset.

Vegas-partner ringer mest på kvällstid och även där hjälper vi dem med lite allt möjligt. Det kan vara allt från att guida dem till hur de manuellt validerar ett kvitto till att en tekniker ringer och ska installera en ny automat.

Dagarna på Partnersupport är ofta fartfyllda och det händer saker hela tiden. Vi är bemannade på telefon från 06:00 till 01:00 alla dagar i veckan. Dagarna ser olika ut beroende på vilken veckodag det är, vissa dagar ringer ombuden mer än andra. Oftast är det svårt att förutspå exakt hur dagen kommer se ut. Det händer oförutsägbara saker hela tiden så som driftstörningar, inställda matcher och liknande.

Vi har även en del enskilda arbetsuppgifter. Jag har som uppgift att uppdatera ombudens Användar- och konceptguide. När nya spel eller produkter lanseras eller om det är nya funktioner i spelterminalen så ska det också uppdateras i guiden så ombuden kan ta fram den och kolla om de är osäkra på något. Jag samlar ihop information och får hjälp att göra själva uppdateringen. Efter detta publicerar jag den nya versionen på ombudens extranät.

Som kund- och partnerkommunikatör får ni frågor om det mesta, hur har man koll på allt?
Det är väldigt svårt att hålla koll på exakt allt. Vi kan alla väldigt mycket, många frågor är återkommande så dem är det ganska enkelt att hålla koll på. Det som kan bli lite klurigt är de lite mer ovanliga ärendena. Då frågar vi oftast varandra eller så söker vi upp svaren i vår Wiki. Just nu går vår Teams-chatt varm om dagarna, vi skriver och ställer frågor eller uppdaterar varandra om driftstörningar eller felrapporter. Att jobba på Partnersupport är ett lagarbete och det märktes extra tydligt i våras när vi började jobba hemma.

Finns det något projekt eller liknande som ni varit med under som varit extra spännande?
Det händer nya saker hela tiden som vi är mer eller mindre delaktiga i. När jag började här var vi mitt uppe i att migrera alla Vegas-automater och det var väldigt spännande att som helt ny hoppa in mitt i det.

Det händer saker hela tiden, systemen vi jobbar i uppdateras, det kommer nya spel, nya utbildningar och liknande.

Du och Tilda har ju dessutom en intern podd, som dessutom gjort succé! Kan du berätta om den?
Kund och Partnerservice har en gemensam intern blogg som vi uppdaterar lite då och då. I februari 2020 så fick jag frågan om jag kunde vara en av de som skrev bloggen och jag sa absolut. Men jag ville göra något lite annorlunda. Så jag och några kollegor satt på en AW (vår sista innan Covid-19) och spånade ideér. Till slut kom vi fram till att en podd hade varit ett kul komplement till bloggen. Jag kände då att det var lite för mycket att göra själv så jag och Tilda bestämde oss för att testa. Så vi gjorde ett första avsnitt och på det viset är det.

Vår tanke med podden är att lyfta kund- och partnerservice och synas mer i företaget. Det är vi och kundservice som möter alla våra kunder och ombud och man kan väl säga att vi är ansiktet utåt för Svenska Spel. I och med vårt arbete med kunder och ombud så sitter vi på väldigt mycket information och insikter från dem som vi anser är viktigt att sprida till alla som inte har den här kontakten med kunder och ombud. Vår förhoppning är att podden ska öka förståelsen för det jobb som vi på kund- och partnerservice gör.

Vem är drömgästen till podden, gärna med en motivering?
Oj det är jättesvårt, vi har många drömgäster på många olika avdelningar. Vi vill gärna ha med personer som inte är de som syns och hörs mest men som gör ett ovärderligt jobb. Vi vill också gärna att de ska ha en koppling till Kund- och Partnerservice då det är primärt Kund- och Partnerservice och speciellt Partnerservice som podden handlar om.

Vad är det roligaste med ditt jobb? 
Podden är nog det som jag tycker är roligast. Där får jag och Tilda verkligen utmana oss och lära oss mer om andra avdelningar inom Svenska Spel. Jag är väldigt tacksam över att vi har fått möjligheten att göra detta. Men sen tycker jag om att lära mig nya saker och vara med och bidra med min kunskap om ombud och Vegas-partner i olika projekt så att de blir så bra som möjligt för oss på Kund- och Partnerservice, ombud och kunder.

Och nu när du har jobbat här i 1,5 år, vad är det bästa med Svenska Spel?
Det jag tycker är det bästa med Svenska Spel är att det finns möjlighet att utvecklas och testa nya saker. Under det här året som jag jobbat har kollegor på både Partnerservice och Kundservice varit på vikariat på andra avdelningar och vissa har även fått en ny tjänst någon annan stans. Man kan alltså ta sig vidare i företaget och utvecklas både professionellt och personligt.

Jag tycker väldigt mycket om att jobba på Partnerservice, till stor del på grund av alla fantastiska kollegor som jag har. Vi är ett väldigt härligt gäng som hjälper varandra med ärenden och allt möjligt, både chefer och personal.

Vi brukar avsluta med tre snabba frågor.

Vilket spel inom Svenska Spels utbud är ditt favoritspel?
– Ska jag vara ärlig så spelar jag inte såå mycket, men jag skulle nog säga att Triss är min favorit.

Vad skulle du göra om du vann 100 miljoner kronor?
– Köpa en lägenhet, hjälpa mina nära och donera en del till olika hjälporganisationer.

Vilken avdelning på Svenska Spel hade du velat praktisera på i en vecka?
– Det finns många avdelningar som jag tycker verkar intressanta men jag skulle nog vilja testa att jobba på HR avdelningen.

Vill du jobba med Tyra? Se våra lediga jobb här: career.svenskaspel.se

Tyra Mellin

Jobbar som: Kund- och partnerkommunikatör
Affärsområde: 
Retail & Kundservice
Ort: Visby