Säkert spännande – när Svenska Spel Sport & Casino lanserar nätcasino

Blinkande lampor, löften om guld och gröna skogar och bonuserbjudanden – det är så vi har lärt oss känna igen spelbolagsreklam de senaste åren, och framförallt casinoreklam. Den 1 januari öppnades dörrarna för en ny spelmarknad och konkurrens på lika villkor. Lagstiftaren har slagit fast att marknadsföringen ska vara måttfull utan att närmare gå in i detalj på vad som menas med det. Nu drar Svenska Spel Sport & Casino igång sin första kampanj någonsin för sitt nyöppnade nätcasino, en lågmäld historia som är säkert spännande.

Den 1 januari var första dagen på den nya spelmarknaden, vilket inneburit nya möjligheter för samtliga aktörer som av Spelinspektionen har beviljats licens på den svenska marknaden. För statliga Svenska Spel Sport & Casino innebär det att man har möjlighet att erbjuda casinospel till sina kunder.

– Vi har fått ett bra mottagande så här långt. Kunderna verkar ha hittat till vårt nätcasino trots att vi ännu inte har gjort någon marknadsföring för produkten. Det ska bli intressant att se hur mottagandet av vår lanseringskampanj blir som nu drar igång, där vi har valt att göra casinoreklam på vårt eget vis. Spelansvaret har varit en central del i lanseringen av produkten vilket vi även har tagit med oss in i vår första casinokampanj någonsin, säger Johan Uddenberg, kommunikationsansvarig casino hos Svenska Spel Sport & Casino.

Måndagen den 14 januari rullar den första kampanjen för den nya produkten ut och att man har hörsammat lagstiftarens önskemål om måttfullhet är en underdrift. Bakom kampanjen står Perfect Fools som verkligen har tagit riktlinjerna till sig i den kreativa processen.

– När alla andra skriker måste man våga sticka ut och vara lågmäld. Det var vår utgångspunkt utan att för den sakens skull sticka under stol med vad det är vi saluför. På en omdiskuterad marknad är jag glad att vi jobbar med en kund som har sunda värderingar och inte utlovar livsomvändande vinster eller flykt till en magisk värld. Fokus ligger i stället på att översätta casinospel till de små vinsterna i vardagen, säger Klas Lusth, Executive Creative Director på Perfect Fools.

Kampanjen pågår fram till den 31 mars.

Se de första filmerna från kampanjen:

Bricklunch
https://youtu.be/myodvDnu05c

Fisken
https://youtu.be/ZRODjgIQM8Q

Hundbajs
https://youtu.be/TIb1ktiBfWU

Arbetsgrupp

Svenska Spel Sport & Casino:

Johan Uddenberg, Kommunikationsansvarig nätcasino

Perfect Fools:

Executive Creative Director: Klas Lusth
Creative Director: Patrick Dry
Copywriter: Ebba Körlof Sundberg
Art Director: Fabian Lakander
Producer: Michael Davinder
Client Lead: Charlotte Zetterström
Planners: Per Almkvist, Petter Träff
PR Strategist: Nicolina Jonsson
Media Strategist: Justin Colavita
Designer: Marc Scherlin
Designer: Mattias Mattisson

För mer information kontakta:

Jonas Nilsson, PR-ansvarig, Svenska Spel Sport & Casino AB, telefon 072-239 18 39

 Svenska Spel Sport & Casino AB ingår i Svenska Spel-koncernen och tillhandahåller onlinespel och vadhållning med välkända varumärken som Stryktipset och Oddset. Koncernens vision är att spel ska vara till glädje för alla och omfattar även affärsområdena Tur med favoriterna Triss och Lotto, samt Casino Cosmopol & Vegas med fyra internationella kasinon och Vegas värdeautomater på restauranger och bingohallar. Svenska Spel är Sveriges största idrottssponsor på både elit- och gräsrotsnivå. Koncernen har cirka 2 100 anställda, med huvudkontor i Visby. För mer information: www.svenskaspel.se