Uppsökande kontakter med riskspelare minskar spelproblem

Idag börjar Svenska Spel redovisa nyckeltal för kontakter med kunder som uppvisar tecken på ett riskfyllt spelande. Resultatet visar att åtgärderna har en positiv effekt och att 7 av 10 kunder minskar sitt spelande efter att ha kontaktats av Svenska Spel. Dessutom halverar kunderna i genomsnitt sina insättningar på spelkontot efter kontakten.

I oktober 2022 presenterade Svenska Spel, ATG och Kindred Group ett gemensamt initiativ. Spelbolagen ska var för sig redovisa nyckeltal som visar hur stor andel av kunderna som kontaktats till följd av tecken på riskspelande samt vilken effekt dessa kontakter haft. Med initiativet vill spelbolagen öka kännedomen om vad de gör för att motverka spelproblem samt bidra till en faktabaserad dialog.

– Av omtanke om kunderna tar vi kontakt när vi misstänker ett riskfyllt spelande. Genom kontakten vill vi fastställa om kunden har eller riskerar att utveckla spelproblem. I många fall visar kontakten att kunden har koll. Men ibland behöver de stöd för att begränsa sitt spelande. Då finns vi där för att hjälpa, säger Kajsa Nylander, hållbarhetschef Svenska Spel.

Nyckeltal för perioden 1 juli – 31 december, 2022:

  • Svenska Spel har kontaktat 1,5 procent av kunderna[1], då de visat tecken på riskabelt spelande[2].
  • 75,1 procent av dessa kunder har minskat sitt spelande.
  • I genomsnitt minskade dessa kunder sina insättningar med 49,8 procent.
  • 9,5 procent av kunderna tog spelpauser[3] kortare än sex månader.
  • 3,4 procent av kunderna tog spelpauser som var sex månader eller längre.

Svenska Spel baserar sitt förebyggande arbete på aktuell forskning inom spelberoende. Utifrån kunskap om de psykologiska drivkrafterna bakom problemspelande anpassas åtgärderna för att effektivt förebygga och adressera problemspelande. Svenska Spel har också tillgång till avancerade tekniska stöd, som används för att skilja mellan spel för nöjes skull och ett osunt spelbeteende hos kunderna.

– Nyckeltalen visar tydligt att våra insatser har en positiv effekt och minskar risken att utveckla spelproblem. Med hjälp av smart teknologi och mänsklig omtanke arbetar vi för att våra kunder ska ha en trygg och säker spelupplevelse, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef Svenska Spel.

För mer information om nyckeltalen, besök om.svenskaspel.se/nyckeltal

Här kan du se inspelningen av Svenska Spels webbinarium som livesändes den 25 januari 2023.

 

[1] Omfattar ej gäster på Casino Cosmopol.

[2] ”Riskabelt spelande” ska inte likställas med bekräftade spelproblem. Många av de kunder som kontaktas visar sig ha kontroll på sitt spelande.  

[3] Att kunden valt att stänga av sig från spel avser att kunden själv valt att stänga av sig från en, flera eller alla spelformer under en bestämd tidsperiod eller tills vidare hos Svenska Spel. Det innefattar inte eventuella avstängningar kunder gjort på det nationella avstängningsregistret spelpaus.se.