Svenska Spel inför kuponglöst spelande hos Pressbyrån
Svenska Spel inleder ett pilotprojekt med kuponglöst spelande hos fyra utvalda Pressbyråbutiker runt om i landet. Syftet är att testa ett nytt yteffektivt koncept som passar mindre butiker i citylägen och undersöka vad kunderna tycker om att spela helt digitalt.
För första gången någonsin testar Svenska Spel att erbjuda spel helt utan kuponger i butik. Testet görs tillsammans med Reitan Convenience Sweden i fyra Pressbyråbutiker i Stockholm, Jönköping, Östersund och Kalmar.
– Det här är en historisk utveckling för oss på Svenska Spel. Våra tusentals ombud är otroligt viktiga för oss och på det här sättet kan vi ta dem in i en ny era, säger Carolina Swaffer, chef retail och kundservice på Svenska Spel.
Bakgrunderna till testet är flera. Dels har Svenska Spel och Pressbyrån en gemensam målsättning att arbeta kuponglöst och digitalt utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Dels har Pressbyrån aviserat att spel och lotter inte är prioriterat i nyetableringar då butikerna ofta är ganska små och spelhörnorna tar en del yta i anspråk. Svenska Spel har därför utvecklat en ny yteffektiv spelplats med digitala skärmar, som har fallit Pressbyrån i smaken.
– För oss på Reitan har vi krav på yteffektivitet, och då är det bra att få bort papperskupongerna. Vi går mot mindre butiker i trafiktäta områden, och då hamnar den klassiska Svenska Spelhörnan i riskzonen. Fram till nu, säger Jonny Lönn, kategorichef Non Food på Reitan.
– Vi vet det blir viktigare och viktigare att nyttja butiksytan optimalt och med den nya flexibla spelplatsen blir det väldigt yteffektivt. Samtidigt tar vi ett stort steg i vårt gemensamma hållbarhetsarbete genom att inte ha några fysiska kuponger och tryckt marknadsföringsmaterial. Jag är övertygad om att det här är framtiden för oss i framför allt citylägen, säger Carolina Swaffer.
Alla spel i digitala skärmar
Kravet har varit att spelplatsen ska kunna stå fritt på golvet, ta lite yta i anspråk och att två personer ska kunna spela samtidigt.
– Vi hade ett möte med Reitan för ungefär ett år sedan där vi presenterade självservicefunktionen i våra skärmar kopplad till en ny yteffektiv spelplats. Reitan kände att detta borde passa deras kunder samt personal. Fördelen för Pressbyråns medarbetare är att de också sparar tid genom att de inte behöver fylla på kuponger och uppdatera kampanjmaterial, berättar Torgny Lilja, butikskonceptansvarig på Svenska Spel.
I de digitala skärmarna finns hela Svenska Spels sortiment, bortsett från lotter som fortfarande säljs över disk. Som kund lägger man sitt spel direkt på skärmen där man knappar in sitt personnummer för att sedan legitimera sig och betala i kassan.
Testet pågår i sex månader och kommer att utvärderas under tiden. Både Svenska Spel och Reitan är väldigt intresserade av att se hur kunderna tar emot nyheten.
– Jag tror att de kommer tycka att det här är fantastiskt bra, säger Jonny Lönn.
Butiken på Klarabergsgatan 29 i Stockholm har haft den nya spelplatsen på plats i ungefär två veckor. De har tidigare erbjudit enbart Svenska Spels lotter, men kan med den nya spelplatsen erbjuda Svenska Spels hela sortiment. De första reaktionerna från kunderna har varit positiva.
– Det har gått jättebra och de som kommer in uppskattar det här. Miljöperspektivet är mycket bättre, spelet blir enklare och reglerna är tydliga. Jag har stort förtroende för det här, säger köpmannen Salimkhan Afeworki.