Idrottselever på Wisbygymnasiet utbildade inom spelansvar

Forskning visar att elitidrottare har en förhöjd risk att drabbas av spelproblem. För att stävja detta och bidra till en större förståelse för vad ett problematiskt spelande kan innebära, utbildades i går de elever som går idrottsinriktning i årskurs 3 på Wisbygymnasiet i spelansvar. Utbildningen hölls av Anneli Berger-Ekman, hållbarhetssamordnare på Svenska Spel.

Redan för flera år sedan genomfördes den första utbildningen för Wisbygymnasiets elever. Initiativet kom då från Svenska Spel som ville testa sin nya spelansvarsutbildning.

– När vi tog fram utbildningen ville vi testköra den på rätt målgrupp, och då tog vi kontakt med Wisbygymnasiet som vi visste hade en idrottsinriktning, minns Anneli Berger-Ekman.

Därefter har samarbetet utvecklats och i går var det tredje gången som Anneli höll utbildningen på Wisbygymnasiet.

Under den knappt en timme långa utbildningen diskuterades många frågor som rör spel om pengar, allt från vilka riskgrupper som finns till matchfixning. Anneli Berger-Ekman tog också upp hur Svenska Spel arbetar för att stävja spelproblem.

– Jag lyfte fram vårt förebyggande arbete, hur man kan sätta egna gränser och också hur man i dag kan pausa sig från alla licensierade spelbolag om man känner att man spelar för mycket.

Diskussionerna var heta och Anneli säger att hon upplevde ett stort engagemang från eleverna.

– När man ställer en fråga i en skolklass är det alltid några få elever som svarar, men när diskussionen väl kom igång var det väldigt intressant att lyssna. Man såg på eleverna att de i början funderade på vad det här skulle bli, men ju längre tiden gick såg jag hur de faktiskt började förstå vad det hela handlade om, att de började fundera och tänka till, berättar Anneli som efter utbildningen fick ännu fler frågor från eleverna.

– Det var flera elever som då visade ett större intresse.

Större risk vid sportsbetting
Eleverna ställdes inför olika frågeställningar och började diskutera utifrån dessa.

– De med mer pengar har ju råd att förlora mer, medan de som har det pyrt med moneys tänker att de ska vinna storvinsten och spelar för pengar de inte har för att vinna en massa, resonerade en av eleverna medan en annan funderade över riskerna för just idrottare.

– Vi som håller på med någon sport, eller tittar mycket på sport, tänker säkert att vi har mer kunskap om sporten. Att vi vet vilka som har störst chans att vinna och därför är det mer safe för oss att betta.

Och där var eleven något på spåren.

– Att spela kunskapsspel, till exempel sportsbetting, innebär en större risk, berättar Anneli Berger-Ekman.

Stort problem
När frågan om hur vanligt det är med problemspelande blev flera elever förvånade över vidden av problemet.

– Kan det verkligen vara lika många som sju Visby som är spelberoende? Var tionde man i Sverige känns ju jäkligt många alltså, då skulle tre av oss här vara spelberoende, frågade sig en elev.

Anneli Berger Ekman, som arbetat med spelansvar i många år, menar att utbildningen blev väldigt givande.

– Det här är så himla inspirerande att göra en sådan här utbildning och man lär sig väldigt mycket av att få frågor. Jag tror att det är en stor okunskap ute i samhället, föreningar och i skolor, som vi inte känner till. Det känns därför verkligen bra att vi gör det här, säger Anneli.