Delårsrapport januari – mars 2023: Bra start och ökat hållbart spelande
Svenska Spel inleder året med tillväxt och ett händelserikt kvartal med lansering av nya spel som Momang och förbättringar av kundupplevelsen i befintliga spel som Keno. Andelen sunda intäkter och antalet hållbara kunder ökar jämfört med samma kvartal föregående år, vilket visar att åtgärderna inom spelansvar har effekt.
Koncernens nettospelintäkter för kvartalet är 1 976 MSEK (1 935), vilket är en ökning med 2 procent. Rörelseresultatet på 612 MSEK (595) är en ökning med 3 procent, och rörelsemarginalen uppgår till 31 procent (31). Affären online ökar med 8 procent jämfört med samma kvartal förra året, och står för 52 procent (49) av koncernens intäkter under kvartalet.
Nettospelintäkterna för affärsområde Sport & Casino ökar under kvartalet med 2 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Detta bland annat tack vare en bra utveckling för poolspelen, framför allt Stryktipset och Powerplay.
Affärsområde Tur ökar nettospelintäkterna med 2 procent. Ökningen drivs även detta kvartal av nummerspel och framför allt Eurojackpot.
För affärsområde Casino Cosmopol & Vegas ökar nettospelintäkterna med 3 procent. Ökningen beror på att Casino Cosmopol i år har ett komplett spelutbud och normala öppettider, i jämförelse med en begränsad verksamhet samma kvartal förra året. Hela affärsområdet påverkas negativt av det försämrade ekonomiska läget för kunderna och värdeautomaterna Vegas fortsätter också att påverkas negativt av stärkta spelansvarsåtgärder, som dock har avsedd positiv effekt på sunda intäkter.
– Även i en osäker tid så fortsätter vi att skapa långsiktigt värde för kunder, ägare och medarbetare, samt för svensk idrott och samhället i stort. Vi gör det genom att vårt överskott går till statskassan och genom vårt stöd till svensk idrott. Men också genom att erbjuda hållbara och roliga spelupplevelser, Patrik Hofbauer, vd och koncernchef för Svenska Spel.
Med Momang, ett nytt Pay’n Play nätcasino, möter Svenska Spel kundernas efterfrågan på enkla och smidiga spel. Keno har introducerat vinnarveckor och nya typer av vinster där kunderna även kan vinna upplevelser. Inom nummerspel och lotter är det nu enklare att spela tillsammans i lagspelstjänsten, prenumerationstjänsten har förbättrats och Apple Pay har introducerats som ny betallösning.
Under kvartalet delade Svenska Spel ut 52 miljonvinster inom nummerspel och lotter till ett totalt värde om mer än 291 miljoner kronor. Kvartalets två högsta vinster var på drygt 32 respektive nästan 15 miljoner kronor på Eurojackpot. Sportspelen har levererat 18 miljonvinster under kvartalet och Europatipset har stått för mer än hälften av dessa. Den 26:e upplagan av Tips-SM har genomförts med fler deltagare än förra året, cirka 55 000 personer och drygt 3 500 lag anmälda.
Svenska Spels image är fortsatt högst bland spelbolagen. Det bekräftas av den externa undersökningen Sustainable Brand Index, där svenska folket rankar Sveriges mest hållbara varumärken. Svenska Spel är branschbäst och med förbättrad total placering sedan föregående år. Svenska Spel har också tagit emot Signumpriset för det långsiktiga arbetet med att vårda varumärket.
I och med osäkerheten i omvärlden som kan innebära förhöjda risker för att utveckla spelproblem, så följer Svenska Spel extra noggrant utvecklingen av spelandet hos koncernen. Vid analys av det första kvartalet i år syns inte någon ökning av riskspelandet hos Svenska Spel, tvärtom en viss minskning jämfört med samma period 2022. Under kvartalet ökar dessutom andelen sunda intäkter och antalet hållbara kunder jämfört med samma kvartal förra året, vilket visar att Svenska Spels stärkta spelansvarsåtgärder har effekt.
I slutet av mars nyinvigde Svenska Spel kontoret i Visby efter den största ombyggnaden av lokalerna sedan kontoret öppnade 1973, vilket är en stor satsning på både Gotland och medarbetarna. Det är nu en arbetsplats med lokaler som speglar vad Svenska Spel är idag – ett hållbart, modernt techbolag som erbjuder underhållande och unika spelupplevelser.
Sammanfattning av första kvartalet
- Nettospelintäkterna för koncernen uppgick till 1 976 MSEK (1 935), en ökning med 41 MSEK eller 2%, där affären online ökade med 8%.
- Andelen sunda intäkter* och antal hållbara kunder* ökar jämfört med samma kvartal föregående år.
- Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 612 MSEK (595), en ökning med 17 MSEK eller 3%.
- Rörelsemarginalen uppgick till 31% (31).
- Resultatet för koncernen uppgick till 507 MSEK (467), en ökning med 40 MSEK eller 9%.
- Imagevärdet uppgick till 51% (50) och är fortsatt högst bland spelbolagen.
- Svenska Spel är branschbäst i Sustainable Brand Index som det mest hållbara spelbolaget.
- Sport & Casino har lanserat ett nytt nätcasino, Momang och dessutom flera förbättringar i befintliga spel inom koncernen.
- Casino Cosmopol i Stockholm har firat 20-årsjubileum.
* Definition, se sidan 19 i Delårsrapport januari – mars 2023.
Här kan du läsa Delårsrapport januari – mars 2023 i sin helhet.