Hållbarhet

Därför kontaktar vi kunder som visar tecken på riskspelande

Vi följer kundernas spelmönster och kontaktar de som visar tecken på att spelandet kan vara på väg att bli ett problem. Syftet är att erbjuda stöd i tid. Ofta räcker det med ett samtal för att bryta en negativ utveckling. 

Vi kontaktar dig om vi ser att ditt spelmönster kan tyda på att spelandet riskerar att bli ett problem. Då vill vi:

  • förstå om spelandet har blivit svårt att kontrollera
  • erbjuda stöd och vägledning om det behövs

I de allra flesta fall har våra kunder bra kontroll själva. Men när det behövs finns vi där för att hjälpa till – till exempel genom att erbjuda verktyg eller pausa spelandet helt.

Vanliga frågor & svar 

Olika bolag kontaktar spelare vid olika trösklar. Det kan också skilja sig beroende på vilka spel de erbjuder och hur deras kundgrupper ser ut.

Ett riskfyllt spelande betyder inte att du har ett spelproblem. Vi kontaktar i första hand av omtanke – för att i tidigt skede förstå hur du mår och om du själv upplever att spelandet har blivit ett problem. Syftet är att förebygga, inte att ställa diagnoser.

Riskspelande innebär att ditt spelmönster visar tecken på att du kan vara på väg att tappa kontrollen. Det kan till exempel handla om ökade insättningar eller frekvent spelande under sena kvällar. Ibland berättar kunder själva att de är oroliga.

Vårt arbete ger effekt

När vi kontaktar spelare i tid kan vi minska risken för att spelandet leder till problem. Det visar också våra nyckeltal.

Nyckeltal för koncernen

  • 1,0 % av kunderna (cirka 24 445 personer)1 kontaktades då de visade
    tecken på riskfyllt spelande2
  • 73,5 % av dessa kunder (cirka 18 520 personer) har minskat sitt spelande
  • 51,2 % I genomsnitt minskade dessa kunder sina insättningar med 51,2 procent
  • 9,2 % av de kontaktade kunderna (cirka 2 257 personer) tog spelpauser3
    kortare än sex månader

. Omfattar ej gäster på Casino Cosmopol eller kunder som är undantagna kraven på registrerat spel då de köpt fysiska skraplotter.
2. ”Riskfyllt spelande” ska inte likställas med bekräftade spelproblem. Många av de kunder som kontaktas visar sig ha kontroll på sitt spelande.
3. Att kunden valt att stänga av sig från spel avser att kunden själv valt att stänga av sig från en, flera eller alla spelformer under en bestämd tidsperiod eller tills vidare hos Svenska Spel. Det innefattar inte eventuella avstängningar kunder gjort på det nationella avstängningsregistret spelpaus.se.

Kunder kontaktade under perioden 1 januari – 30 juni 2025

Nyckeltal per affärsområde

Sport & Casino

  • 2,5 procent av kunderna kontaktades då de visade tecken på riskfyllt spelande.
  • 75,4 procent av dessa kunder har minskat sitt spelande.
  • I genomsnitt minskade dessa kunder sina insättningar med 49,6 procent.
  • 9,2 procent av kunderna tog spelpauser kortare än sex månader.
  • 4,0 procent av kunderna tog spelpauser som var sex månader eller längre.

Tur (inklusive Vegas)

  • 0,3 procent av kunderna kontaktades då de visade tecken på riskfyllt spelande.
  • 65,2 procent av dessa kunder har minskat sitt spelande.
  • I genomsnitt minskade dessa kunder sina insättningar med 61,0 procent.
  • 9,3 procent av kunderna tog spelpauser kortare än sex månader.
  • 5,4 procent av kunderna tog spelpauser som var sex månader eller längre.

Så arbetar vi för att upptäcka riskspelande

Vi kombinerar teknik, kunskap och mänsklig kontakt:

  • Forskning – våra insatser bygger på den senaste forskningen om spelproblem
  • Teknik – vi använder avancerade system som känner igen riskbeteenden
  • Omtanke – vi kombinerar tekniken med personlig kontakt

Målet är att du som spelar ska kunna göra det på ett tryggt och säkert sätt.

Två män sitter i varsin fotölj i avslappnad kontorsmiljö.

Beskrivning av nyckeltal

Nyckeltal 1: andel kunder kontaktade på grund av riskspelare

Andel kunder kontaktade på grund av riskspelande Andelen av det totala antalet aktiva kunder under halvåret som kontaktats av omsorgsskäl då de uppvisat misstänkt eller identifierat problemspelande. Uträknas enligt följande:

9. antal kunder som har kontaktats av licenshavaren vid misstänkt eller identifierat problemspelande


2. Antal kunder som deltagit i spel om pengar

Nyckeltal 3: Genomsnittlig minskning av kontaktade kunder

Genomsnittlig procentuell minskning av spelandet efter kontakt hos de kunder som minskade sitt spelande. Spelandet mäts i insatta pengar till spelkonto och jämförelseperiod före och efter kontakt är 28 dagar. Uträknas enligt följande:

10.b. antal av de kontaktade kunderna enligt 9, hur mycket spelandet minskade i genomsnitt i procent.

Nyckeltal 2: Andel av kontaktade kunder som minskade sitt spelande

Andelen av de kunder som kontaktats under halvåret och som efter kontakt minskade sitt spelande. Spelandet mäts i insatta pengar till spelkonto och jämförelseperiod före och efter kontakt är 28 dagar. Uträknas enligt följande:

10.a. antal av de kontaktade kunderna enligt 9 som minskade sitt spelande.


9. antal kunder som har kontaktats av licenshavaren vid misstänkt eller identifierat problemspelande

Nyckeltal 4: Andel av kontaktade kunder som valt att stänga av sig

Andel av de kontaktade kunderna som under halvåret valde att stänga av sig från spel. Att kunden valt att stänga av sig från spel avser att kunden själv valt att stänga av sig från en, flera eller alla spelformer under en bestämd tidsperiod eller tills vidare hos spelbolaget. Det innefattar inte eventuella avstängningar spelare gjort på nationella avstängningsregistret spelpaus.se.
Siffran är uppdelad i a) som avser kortare spelpauser än 6 månader och b) som avser spelpauser som är 6 månader eller längre. Uträknas från enligt följande:

11.a. antal av de kontaktade kundera som enligt 9 valt att stänga av sig för spel


9. antal kunder som har kontaktats av licenshavaren vid misstänkt eller identifierat problemspelande

Hjälp att hitta rätt

Du kan alltid kontakta vår kundservice. Eller kika i vår FAQ – där har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna om Svenska Spel och det vi gör.

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt och säkert, för att förbättra webbplatsen och annonsmätning. För att läsa mer om cookies, klicka här.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.