Vi sätter stopp när det går för fort

Månadens hetaste spel: Age of the Gods – God of Storm

Nätcasino är ett snabbt spel – så snabbt att en del kunder blir fartblinda. Sedan en tid tillbaka har Svenska Spel därför infört realtidsövervakning på nätcasinospelet och stoppar kunder som ”kör i Formel 1-fart”.

”Ge oss utmaningen – och vi ska se till att fixa det”, sa vår IT-direktör när jag var precis nyanställd.  Jag var supertaggad över att ha hamnat i en organisation där alla drivs av att kunna hjälpa till och leverera tillsammans, men tänkte ändå att det var ju modigt sagt. Vi hade precis konstaterat att vi måste kunna övervaka våra spelare i Svenska Spels nätcasino och hjälpa dem att bromsa in när de själva inte klarade av det.

”Det är ju precis som Formel 1, det måste finnas säkerhetsnät ifall föraren inte lyckas bromsa i tid” fortsatte han.

Vi gick från öppet snack till verkstad, satte oss ner och började klura på hur och när vi skulle agera. Vad kommer våra kunder att tycka? Skulle vi mot kundens vilja stoppa och stänga av mitt i spelet? Vad är egentligen en rimlig gräns? Vilka åtgärder ska vi ta till? Ingen visste ju. Det här hade inte gjorts förut. Jag förstod redan då hur komplex en sådan lösning skulle bli.

Efter några intensiva veckor av analyser och livliga diskussioner kom vi slutligen fram till vad vi skulle komma att kalla för ”Gaming Care System”. Ett system som i realtid övervakar alla kunder som spelar nätcasino och håller koll på deras spelande. Mindre än fem månader senare gick vi i drift. Allt gick som förväntat.

Idag kan vi stolt säga att vi är unika på marknaden med att faktiskt stoppa kunder som har spelat bort lite för mycket och ber dem genomföra ett självtest för att reflektera över sitt spelande. De som ändå fortsätter att spela och drar på sig ytterligare förluster blir spärrade i realtid av systemet. De får en påtvingad 24h spelpaus på nätcasino vare sig de vill eller inte!

Är vi nöjda så här? Nej absolut inte, det här är en första version för att lära oss att hantera kunder i realtid. Personers ekonomiska situation ser väldigt olika ut. Att agera bara på belopp är ett alldeles för trubbigt verktyg.

Det finns många andra beteenden som är tecken på spelproblem och där vi behöver kunna agera i realtid, få kunden att stanna upp och förhoppningsvis tänka om innan det är för sent.

Spenderar du större delen av din vakna tid med att spela eller har satt in pengar på ditt spelkonto flera gånger samma dag, så kanske du bör fundera på om det verkligen är sunt?

Nu har vi vårt Gaming Care System som agerar direkt och fångar upp spelare som kör i Formel 1-fart. Nästa steg som vi nu tittar på är hur vi kan fånga upp vanliga fortkörare!

HENRIK BROÉN
tjänsteutvecklare spelansvar, Svenska Spel Sport & Casino