Nya låsfunktioner ska hjälpa riskspelarna
Det är obligatoriskt enligt spellagen för alla kunder att sätta insättningsgränser. Sedan i somras, då regeringens tillfälliga förordning trädde i kraft, så måste kunden dessutom sätta en obligatorisk tidsgräns. Det här är bra för de allra flesta.
Samtidigt hjälper det inte de allra mest utsatta kunderna, eftersom det går att sätta vilket värde du vill. Och den tillfälliga insättningsgränsen på 5 000 kronor i veckan för “kommersiella onlinespel”, det vill säga nätcasino, nätbingo och nätpoker, är fortfarande en oerhört hög summa för de flesta av våra kunder. Riskfyllt spelande börjar i regel på betydligt lägre nivåer och vårt stöd kan behövas redan där.
Vi genomför varje månad hundratals omsorgssamtal med kunder som uppvisar ett riskfyllt spelande. Det är här vi verkligen kan hjälpa de kunder som behöver det att ytterligare begränsa sitt spelande. Just nu utvecklar vi en ny ”låsa gränser-funktion”, avsedd att användas som ett verktyg i omsorgssamtalen.
Våra omsorgskommunikatörer pratar med kunden om vilka gränser som han eller hon tycker är rimliga. Sedan kan vi slå på en låsfunktion så att kunden inte längre kan höja sina gränser. Detta kan gälla både pengar och tid.
Vi kommer att ha låsfunktionen på plats redan i början av 2021. Vi ser det som ett effektivt och framför allt individanpassat hjälpmedel för våra kunder, kanske mer effektivt än en avstängning.
Det finns nämligen, som mina kollegor skrivit om tidigare i Hållbarhetsbloggen, tydliga tecken på att många av de kunder som blir avstängda bara går vidare och spelar hos andra spelbolag. Om vi, istället för att stänga av kunden helt, tillåter spel – men på låga nivåer, så kan vi fortsatt ha spelkoll på kunden och kunden får bättre spelkoll själv.
Låsning av gränser är ett sätt att värna om våra kunder. Vi kommer självklart också att följa upp funktionen på kundnivå för att se hur den uppfattas och att det verkligen får den effekt vi hoppas på.
HENRIK BROÉN
tjänsteutvecklare spelansvar, Svenska Spel Sport & Casino