Det handlar om att rädda både jobb och företag

Jag tror att vi alla med bestörtning ser vad som händer i samhället just nu. Oron för liv, hälsa, ekonomi och arbetstillfällen är stor. Vi frågar oss alla hur länge denna extrema situation kan tänkas pågå. Gissningarna är många och sanningen är att ingen vet. I bästa fall kanske ett antal veckor, i värsta fall flera månader, kanske hela sommaren.

Specifikt för spelbranschen kan vi notera att i princip alla casinon i Europa nu är stängda. Vi befinner oss i en svår tid och har på alla sätt försökt manövrera med företagets, medarbetarnas och gästernas bästa för ögonen. I affärsledningen har vi sedan några veckor dagliga möten där vi går igenom dagsläget. Vi har tagit fram olika strategier för verksamheten framåt och har försökt förbereda oss för olika scenarier så långt det varit möjligt. Vi har hoppats på det bästa och förberett oss för det värsta.

Hela tiden har vi följt de regler och rekommendationer som kommit från regering och myndigheter. Vi har till exempel begränsat antal personer i våra hus och dragit ner på antalet gäster vid spelborden.

Spelmarker har tvättats, vi har varit noga med att det inte ska bli köbildning i entréerna, vid garderoben eller vid registreringen.

Servering av mat och dryck har skett vid sittande bord, salladsbufféerna har tagits bort, liksom gästernas möjligheter till övrig självservering.

En hel del andra åtgärder har vidtagits – allt för att minska risken för smittspridning.

I helgen fattade vi ändå beslut om att från och med söndagen stänga ner verksamheten tillfälligt och medarbetarna är nu arbetsbefriade i några dagar.

Under tiden arbetar ett mindre antal personer intensivt med att förbereda olika uppgifter som ska utföras. Det rör sig bland annat om olika utbildningar, städning, rensning, inventering och annat som behöver göras, så att våra kasinon är färdiga att öppna i toppskick den dagen det är möjligt.

Som många andra företag har vi nu lagt ett varsel som för Casino Cosmopol omfattar över 90%, (860 medarbetare) på samtliga orter, inklusive huvudkontoret. Parallellt med det arbetar vi också med förberedelser för införande av korttidsarbete från och med nästa vecka.

I korthet handlar det om att rädda både jobb och företag.

Jag vill rikta ett mycket stort och varmt tack till alla fantastiska medarbetare och chefer som dagligen och med gott humör, trots krisläget, har gjort sitt allra bästa på jobbet och fått allt att funka. Nu håller vi tummarna för att vi snart kan öppna upp våra dörrar igen och fortsätta erbjuda casinoupplevelser på riktigt genom att leverera god och prisvärd mat, högklassig service och underhållning i kombination med ett spännande och roligt spelutbud med de alla de klassiska kasinospelen. Allt under ansvarsfulla och trygga former.

Var rädd om dig och ta hand om varandra.

PER JALDUNG
vd, Casino Cosmopol AB