Intressenter

Så arbetar vi med våra intressenter

Svenska Spel har många intressenter. Från kunder och medarbetare till idrottsrörelsen och samhället i stort. Genom regelbundna dialoger fångar vi upp deras synpunkter och behov, vilket hjälper oss att driva en hållbar och relevant verksamhet.

Vi är verksamma i en reglerad bransch som ständigt förändras. För att lyckas behöver vi förstå och ta hänsyn till dem som påverkas av vår verksamhet: våra intressenter. Det handlar om att lyssna, ställa rätt frågor och använda insikterna för att fatta bättre beslut.

Så lyssnar vi på våra intressenter

Vi för löpande dialog med våra intressenter genom enkäter, workshops, intervjuer och omvärldsanalyser. Under 2023 genomförde vi en omfattande intressentanalys som uppdaterades och bekräftades under 2024. Syftet var att kartlägga vad våra viktigaste målgrupper tycker är mest relevant både ett hållbarhets- och verksamhetsperspektiv.

De grupper vi har inkluderat i vår analys är bland andra:

  • Kunder
  • Medarbetare
  • Ombud
  • Idrottsrörelsen
  • Leverantörer
  • Forskare och intresseorganisationer
  • Ägare och styrelse

 

Två flickor sitter på löparbana.

Insikter som påverkar hela verksamheten 

Analysen har gett oss ett tydligt beslutsunderlag. Den visar vad olika grupper tycker är viktigt, och vad vi som bolag måste fokusera på för att skapa värde.

 

Affärsetik och antikorruption

Jämlikhet och inkludering inom idrott

Så använder vi resultatet i vårt arbete 

Resultatet från intressentdialogen ligger till grund för vår dubbla väsentlighetsanalys som är ett viktigt verktyg i vårt hållbarhetsarbete. Den visar både hur vår verksamhet påverkar omvärlden och hur omvärlden påverkar oss.

Insikterna hjälper oss att:

  • Sätta våra strategiska hållbarhetsmål
  • Prioritera våra fokusområden
  • Formulera konkreta åtgärder för att möta förväntningarna

Exempel på aktiviteter under 2024

Under året har vi genomfört flera insatser för att fortsätta lyssna och agera i linje med våra intressenters förväntningar. 

Exempel på insatser: 

  • Medarbetardialoger om företagskultur
  • Samarbete med spelberoendeföreningar
  • Seminarier under Almedalsveckan
  • Utbildningsinsatser för idrottsförbund inom spelansvar och inkludering
  • Samråd med kunder om trygg spelupplevelse 
Två glada kvinnor skrattar i en soffa.
Två män sitter i varsin fotölj i avslappnad kontorsmiljö.
Man med hund på busshållplats.

Hjälp att hitta rätt

Du kan alltid kontakta vår kundservice. Eller kika i vår FAQ – där har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna om Svenska Spel och det vi gör. 

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt och säkert, för att förbättra webbplatsen och annonsmätning. För att läsa mer om cookies, klicka här.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.