Väsentlighetsanalys

Svenska Spel redovisar sitt hållbarhetsarbete enligt Global Reporting Initiatives (GRI) riktlinjer, G4 på nivå Core. Riktlinjerna ställer krav på att bolaget gör en djupgående analys av vilka hållbarhetsfrågor som är de mest väsentliga för bolagets verksamhet.

Sommaren 2015 genomförde Svenska Spel en väsentlighetsanalys avseende bolagets hållbarhetsarbete och informationen i hållbarhetsredovisningen. Analysen syftar till att identifiera Svenska Spels mest prioriterade hållbarhetsområden utifrån bolagets faktiska påverkan på samhället och relevansen för bolagets intressenter.

Väsentlighetsanalysen är en sammanvägning av slut­satser från den löpande intressentdialogen, den intressent­analys som genomförts och interna prioriteringar från en workshop med berörda personer och representanter från koncernledningen och styrelsen. Resultatet av väsentlighetsanalysen har fastställts av styrelsen.

Resultatet av väsentlighetsanalysen 2015 visar inga betydande förändringar jämfört med den analys som gjordes året innan.

Svenska Spels hållbarhetsmål 2016–2018

För Svenska Spels hållbarhetsmål och hur bolaget har arbetat för att uppnå dessa, läs mer under respektive strategi­avsnitt.

Väsentliga områden 2015

Väsentlighetsanalysen följer metodik enligt Global Reporting Initiatives (GRI) riktlinjer G4, vilket innebär genomgång och bedömning av GRI-aspekter och andra för bolaget väsentliga hållbarhetsfrågor. Fem hållbarhetsområden, innehållandes såväl GRI-aspekter som andra väsentliga hållbarhetsfrågor har bedömts prioriterade för Svenska Spels hållbarhetsredovisning.

1. Spelansvar
Lag- och regelefterlevnad, kundernas hälsa och säkerhet, märkning av produkter och tjänster, marknadskommunikation, kundernas integritet.

2. Affärsetik och anti-korruption
Förebyggande arbete mot mutor, penningtvätt, matchfixning, whistleblowing, PUL etc.

3. Indirekt samhällspåverkan
Sänka kostnaden för spelproblem, arbetstillfällen för ombud/affärspartner.

4. Attraktiv arbetsgivare
Mångfald och lika möjligheter, kompetens­utveckling, nöjd medarbetare, employer brand.

5. Direkt ekonomiskt bidrag till samhället
Överskottet till staten, bolagets sponsring, Gräsroten.

6. Miljö
Minskning av koldioxidutsläpp (CO2).

7. Upphandlingsrutiner
Upphandling enligt LOU.