Det är ett helt galet kul jobb, sannolikt Sveriges roligaste kommunikationsgigg och jag lär mig massor hela tiden

Johan Söderkvist är journalisten som för drygt 20 år sedan sökte sig till Gotland för ett sommarjobb på en av öns tidningar. I den här intervjun berättar Johan om hur han hamnade på Svenska Spel, varför hans jobb sannolikt är Sveriges roligaste kommunikationsgigg, hur hans supporterskap av Charlton Athletics speglar hans personlighet och hur han drömmer om att gå omkring med en vit peruk om dagarna. 

Hej Johan, kan du berätta lite om dig själv, vem är Johan Söderkvist?
– Jag bor i Visby – av alla ställen – med min familj, fru och två tonårsgrabbar. Gillar musik, träning och motorcyklar och så håller jag på Charlton Athletics i fotboll. Rena mardrömmen, jag vet. Men att jag trots allt håller fast vid Charlton skvallrar kanske lite om mig som person. Jag är lojal och försöker se något positivt i allt! Vad mer kan jag berätta? Jag har en bakgrund som journalist och det var också det som gjorde att jag hamnade här ute i Östersjön. Tanken var att jag skulle stanna en sommar här på Gotland och jobba på en av öns tidningar men sommaren förbyttes till år och nu är det 14 år sedan jag lämnade journalistiken och tog kivet klivet över till Svenska Spel.

Vad gjorde att du sökte dig till Svenska Spel?
– Jag blev värvad till Svenska Spel för att göra kund- och partnertidningar. För 14 år sedan gjorde vi något så exotiskt som kundtidningar, du vet sådan där pappersgrejer man kan sitta och bläddra i. Men ganska snart såg dåvarande kommunikationschefen till att jag fick jobba med medierelationer och presshanteringen istället. Han sa: ”Johan, nu är det du som tar frågorna när Uppdrag Granskning ringer, Lycka till!” I den rollen jobbade jag fram till 2015-ish. Sedan dess har det handlat om marknadskommunikation och sociala medier.

Vad jobbar du med på Svenska Spel?
– Jag jobbar som kommunikationsprojektledare och för mig är det koncernvarumärket Svenska Spel som gäller. Det betyder att jag projektleder kommunikationskampanjer som vi gör. Jag är med hela vägen från idé till uttag. Ibland handlar det om renodlade PR-kampanjer, ibland är våra sociala medier huvudkanal och ibland får vi till det fullt ut och nyttjar alla kanaler, både egna och förtjänade. Det är ett helt galet kul jobb, sannolikt Sveriges roligaste kommunikationsgigg och jag lär mig massor hela tiden. Men det bästa med mitt jobb är att jag har fantastiskt duktiga kollegor och byråfolk som jag får hänga med.

Vad är ditt (hittills) bästa Svenska Spel-minne?
– Oj, det finns mycket kul men jag har svårt att sätta fingret på något. Men alla kampanjer vi gjort ihop med våra idrottsförbund som vi vunnit en del finfina priser för. Det sista är skryt, jag vet.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?
– Det finns egentligen inga vanliga dagar på Svenska Spel, skulle väl vara att man får beta av mejlskörden och hålla koll på alla dialoger i Teams då. Det kommer man inte ifrån. Men det bästa med jobbet är att det är så variationsrikt. Ibland sitter man i möten och gräver fram insikter till någon kampanj, nästa dag är man ute på någon inspelning med något välkänt landslag och dag tre sitter man och diskuterar kommunikationsstrategier.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Kollegorna, variationen och påfyllnaden av kunskap. I den ordningen.

Och nu när du har jobbat här i snart 15 år, vad är det bästa med Svenska Spel?
– Frånsett ovan är det att jag får jobba med ett av landets mest välkända varumärken.

Vi brukar avsluta med tre snabba frågor

Vilket är ditt favoritspel?
– Oddset.

Vad skulle du göra om du vann 100 miljoner kronor?
– Flytta till Spanien.

Vilken avdelning på SvS hade du velat praktisera på i en vecka?
– Juridik. Då skulle jag gå runt i en sådan där vit peruk de har i rättssalar i England.

Vill du bli kollega med Johan? Vilken tajming, vi söker just nu ett gäng nya talanger, så kolla in våra lediga jobb här: career.svenskaspel.se

Johan Söderkvist

Jobbar som: Projektledare kommunikation
Koncernfunktion: Kommunikation och hållbarhet
Ort: Visby