Svenska Spels visselblåsarfunktion

Via Svenska Spels visselblåsarfunktion kan du rapportera allvarliga misstankar om lagöverträdelser, oegentligheter eller missförhållanden av allmänt intresse. God affärsetik och transparens, objektivitet och likabehandling av leverantörer är centralt på Svenska Spel. För att vi framgångsrikt ska kunna utföra vårt arbete på bästa sätt, ställs höga krav på att vi alltid agerar på ett ansvarsfullt sätt.

Svenska Spel har nolltolerans mot korruption, oegentligheter, lagöverträdelser, diskriminering och trakasserier. Därför kan du rapportera konkreta misstankar om korruption, lagöverträdelser, oegentligheter eller andra missförhållanden via vår visselblåsarkanal. Rapporteringen ska avse information som du fått del av i ett arbetsrelaterat sammanhang och avse händelser av allmänt intresse.

Arbetstagare, arbetssökande, egenföretagare, volontärer, praktikanter och personer som ingår i ett företags förvaltnings- och ledningsorgan har enligt visselblåsarlagen ett skydd mot repressalier.

Du kan vara anonym. Väljer du att vara anonym kan Svenska Spel inte ta reda på vem du är.

Det här kan du rapportera

I Svenska Spels visselblåsarfunktion kan du rapportera misstankar om allvarliga missförhållanden. Det kan handla om lagöverträdelser, oegentligheter eller händelser av allmänt intresse. Med allmänt intresse menas att händelsen berör allmänheten (normalt sett inte en persons egna arbets- eller anställningsförhållanden) och att det finns ett legitimt intresse av att missförhållandena rapporteras. Rapporteringen ska avse information som du fått del av i ett arbetsrelaterat sammanhang.

Det kan till exempel handla om:

  • Ekonomisk brottslighet eller korruption
    Till exempel mutor, förskingring, bokföringsbrott, missbruk av position eller liknande.
  • Lagöverträdelser
    Till exempel av regler om miljöskydd, livsmedelssäkerhet, produktsäkerhet, konsumentskydd, folkhälsa, dataskydd och konkurrens.
  • Allvarliga brister
    Till exempel allvarliga brister i säkerheten eller arbetsmiljön på arbetsplatsen.

ikon-visselblasare-small

Så rapporterar du

Rapportering sker via en extern leverantör, WhistleB. När du har skickat in formuläret får du ett användarnamn och ett lösenord på skärmen. Skriv ner och spara användarnamn och lösenord – utan dem kan du inte följa din rapport eller kommunicera med Svenska Spel i ditt ärende.

Inom sju dagar får du ett svar eller en följdfråga från Svenska Spel. All kommunikation med Svenska Spel med anledning av din rapport kommer att ske i visselblåsarfunktionen.

Du kan också kontakta Chef Compliance per telefon eller begära att få rapportera vid ett möte med Svenska Spel. Registrera en rapport enligt instruktionerna ovan och ange ditt önskemål.

Tack för din hjälp!

Anmälan

 

Vanliga frågor & svar

Ja, enligt artikel 15 i GDPR har man rätt att begära att få reda på om det finns personuppgifter registrerade om denne i visselblåsarfunktionen och i förekommande fall, vilka uppgifter. Om uppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller föråldrade kan man begära att de ändras eller raderas. Information enligt rätten till tillgång ska lämnas inom en månad från att begäran framställdes. Informationen får inte innehålla uppgifter om vem/vilka som lämnat informationen.

Personuppgifter om den som ett meddelande/ärende handlar om behandlas när det är nödvändigt för uppföljning/utredning. Bara de uppgifter som behövs för utredningen behandlas. Uppgifterna behandlas då av de interna och/eller externa utredningsresurser som utsetts att genomföra utredningen.

Personuppgifterna kan komma att lämnas vidare till annan part (t.ex. juridik, HR eller polis) om det:

är nödvändigt för att kunna vidta de åtgärder som krävs med anledning av det som framkommit i ett ärende, t.ex. åtgärder som behöver vidtas av HR, juridik eller säkerhet.
är nödvändigt för att rapporter ska kunna användas som bevisning i rättsliga förfaranden, t.ex. vid tvister, arbetsrättsliga tvister och brottmålsförfaranden, eller
sker i överensstämmelse med lag eller förordning.
personuppgifterna lagras i max två år efter att det ärendet avslutades.
personuppgifter som uppenbart inte är relevanta ska inte samlas in. Om de samlas in av misstag ska de raderas så snart som möjligt.
En person som pekas ut i ett visselblåsarärende ska informeras så snart som möjligt och senast i samband med att uppgifterna används för att vidta åtgärder som rör denne. Detta under förutsättning att det inte hindrar för kommande utredning eller finns risk för förstörelse av bevismaterial.

Personuppgifterna lagras i max två år efter att det ärendet avslutades.

Personuppgifter som uppenbart inte är relevanta ska inte samlas in. Om de samlas in av misstag ska de raderas så snart som möjligt.

Personuppgifter om dig som rapporterar behandlas endast om det är nödvändigt för ett uppföljningsärende, dvs. om en utredning inleds med anledning av din rapportering. Bara de uppgifter som behövs för utredningen behandlas. Det kan t.ex. handla om ditt namn, anställningsförhållande, relation till den ärendet handlar om eller liknande. Uppgifterna behandlas då av de interna och/eller externa utredningsresurser som utsetts att genomföra utredningen.

Personuppgifterna kan komma att lämnas vidare till annan (t.ex. juridik, HR eller polis) om det:

är nödvändigt för att åtgärder ska kunna vidtas med anledning av det som har framkommit i ett ärende, t.ex. åtgärder som behöver vidtas av HR, juridik eller säkerhet.
är nödvändigt för att rapporter ska kunna användas som bevisning i rättsliga förfaranden, t.ex. vid tvister, arbetsrättsliga tvister och straffrättsliga förfaranden.
sker i överensstämmelse med lag eller förordning.
Personuppgifterna lagras i max två år efter att det ärendet avslutats.

Personuppgifter som uppenbart inte är relevanta ska inte samlas in. OM de samlas in av misstag ska de raderas så snart som möjligt.

Svenska Spel är enligt visselblåsarlagen skyldiga att inrätta interna rapporteringskanaler i form av en visselblåsarfunktion. Personuppgifter behandlas endast om det är nödvändigt för ett uppföljningsärende, dvs. om ett meddelande leder till uppföljning/utredning. Vår lagliga grund för personuppgiftsbehandlingen i uppföljningsärenden är rättslig förpliktelse.

Det är bara behöriga personer (mottagarna eller personer som deltar i utredningsarbetet, t.ex. juridik, säkerhet, HR) som får ha tillgång till personuppgifter i ett uppföljningsärende. Tillgången till personuppgifter begränsas till vad var och en behöver för att kunna fullgöra sina arbetsuppgifter. Om externa utredningsresurser används är de personuppgiftsbiträden till Svenska Spel.

Ja, det finns möjlighet att i vissa fall rapportera externt till vissa utsedda tillsynsmyndigheter. Det ska då handla om frågor som faller inom den behöriga myndighetens område och vara kopplat till särskilt angiven EU-lagstiftning. Information om vilka ärenden som kan rapporteras till olika myndigheter tillsammans med kontaktuppgifter till dessa finns på Arbetsmiljöverkets webbplats.

Extern rapportering kan till exempel användas om den rapporterande personen inte tror att intern rapportering skulle innebära en objektiv och saklig hantering.

Vi bekräftar mottagandet av en rapport inom 7 dagar. Om vi behöver mer information för att bedöma om vi ska inleda en utredning eller ej återkommer vi med följdfrågor eller begäran om komplettering av information. Om vi inleder en utredning ska vi återkoppla till rapportören inom 3 månader från att rapporten lämnades. I vissa fall då utredningen är omfattande eller komplicerad kan utredningstiden förlängas.

Ditt ärende tas emot av utsedda behöriga mottagare som har till uppgift att självständigt och oberoende ta hand om ditt ärende. Mottagarna på Svenska Spel har ett självständigt mandat att besluta om att inleda eller avsluta en utredning av ett inkommet ärende och rapporterar till styrelsen.

Mottagarna av rapporter i visselblåsarfunktionen har tystnadsplikt om din identitet. Om det är nödvändigt att delge din identitet för utredningen och fortsatt handläggning kommer du att informeras om det innan uppgifterna lämnas vidare.

Du kan vara anonym. Väljer du att vara anonym kan Svenska Spel inte ta reda på vem du är. I vissa fall kan det vara svårt att utreda och verifiera uppgifter som lämnas anonymt. Du ska alltid känna dig trygg med att informationen om dig som rapporterar i vår visselblåsarfunktion skyddas om du väljer att uppge din identitet.

Mottagarna av rapporter i visselblåsarfunktionen har tystnadsplikt om din identitet. Om det är nödvändigt att delge din identitet för utredningen och fortsatt handläggning kommer du att informeras om det innan uppgifterna lämnas vidare.

En repressalie är en direkt eller indirekt åtgärd som vidtas på grund av att en person rapporterat om missförhållanden och som skadar eller kan skada personen i fråga.

En person som rapporterar om missförhållande har ett skydd mot repressalier enligt visselblåsarlagen. Det gäller för personer som är:

  • Arbetstagare (enligt arbetsrättslig praxis)
  • Arbetssökande
  • Volontärer eller praktikanter (både avlönad och oavlönad)
  • Personer som utför arbete under verksamhetsutövarens kontroll och ledning (ex. inhyrd personal)
  • Egenföretagare som söker eller utför uppdrag
  • Personer som ingår i ett företags förvaltnings-, lednings-, eller tillsynsorgan (styrelse inklusive  icke-verkställande styrelseledamöter, vd)
  • Personer som har tillhört någon av personkategorierna ovan och som har inhämtat informationen under tiden i verksamheten.

Skyddet gäller även personer som bistår eller som har viss koppling till den rapporterande personen, till exempel förtroendevalda, skyddsombud, anhöriga eller kollegor.

Ett visselblåsarärende är när en person rapporterar om ett allvarligt missförhållande i form av lagöverträdelse, oegentligheter eller händelser av allmänt intresse. Det kan vara frågan om ett handlande eller underlåtenhet att handla som medför en överträdelse av lagstiftning eller föreskrift som följer av lagstiftning.

Det ska handla om information om missförhållanden som den rapporterande personen fått eller inhämtat i ett arbetsrelaterat sammanhang och som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram.

Med allmänintresse menas att det angår allmänheten och att det finns ett legitimt intresse av att missförhållandena rapporteras i syfte att verksamhetsutövaren kan vidta åtgärder för att komma till rätta med missförhållandena. Det är normalt sett inte något som endast rör den rapporterande personens egna arbets- eller anställningsförhållanden. Allmän nyfikenhet är inte ett allmänintresse.

En visselblåsare är någon som rapporterar/slår larm om egentligheter och missförhållanden, ofta på den egna arbetsplatsen. Det kan till exempel vara att mutor tagits emot eller att lagöverträdelser begås. En visselblåsare kan även kallas ”rapportör” eller den ”rapporterande personen”.

Visselblåsarfunktionen är ett komplement till Svenska Spels vanliga interna rapporteringskanaler och är en viktig del i att vara ett transparent företag där affärsetik värderas högt.

I visselblåsarfunktionen möjliggörs för medarbetare, leverantörer och andra att, i ett arbetsrelaterat sammanhang, rapportera misstankar om lagöverträdelser, oegentligheter eller händelser av allmänt intresse utan risk för repressalier.

Den kan användas i de fall där det inte hjälper att rapportera internt eller om informationen som rapporteras inte är lämplig att rapportera om i vanliga rapporteringskanaler.

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt och säkert, för att förbättra webbplatsen och annonsmätning. För att läsa mer om cookies, klicka här.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.