Strategisk inriktning

Svenska Spels uppdrag innehåller två dimensioner: Dels att tillhandahålla attraktiva spel till konsumenterna, dels att detta ska ske på ett ansvarsfullt och säkert sätt. Vision, affärsidé och den strategiska inriktningen bygger på uppdraget, likaså värdegrunden.

Den övergripande strategin har under året bestått av tre delar: Spelarnas första val, Ansvar före vinst samt Hållbar utveckling och intressentdialog. Under 2009 har Svenska Spels företagsledning gjort en noggrann omvärldsanalys i kombination med en genomlysning av hur bolaget utför uppdraget och vilka processer och rutiner som finns. Genomlysningen har lett fram till omformulerad vision, värdegrund, affärsidé och strategi som speglar aktuella förutsättningar på spelmarknaden och förändringar i omvärlden. En följd är att en ny organisation träder i kraft under 2010.

"Svenska Spel säljer positiva spelupplevelser för de många människorna, så att vi uppfyller vårt uppdrag från ägarna, med ambition om ett spelansvarsarbete i världsklass, och att våra medarbetare får utveckling, arbetsglädje och mening." Så lyder affärsidén som utmynnar i följande mål:

• Kund – skapa en enhetlig bild av bolaget, så att kunden möter ett och samma Svenska Spel oberoende av spelform eller distributionskanal. Utgå från kundernas behov och spelupplevelser och utveckla fler verktyg som hjälper kunderna att ha spelandet under kontroll.
  • Ansvar – förbättra opinionen, mäta och följa upp den med tydliga måltal; sprida kännedom om riskerna med spel och hur produkter och kanaler kan utvecklas för att bidra till hälsosamt spelande.
  • Lönsamhet – upprätthålla en fortsatt god lönsamhet, förbättra kostnadseffektiviteten, tydlig ansvarsfördelning.
  • Medarbetare – vara en attraktiv arbetsgivare och ett starkt varumärke; skapa tydliga mål för medarbetarna.

VD om hållbarhet

"Svenska Spels mål är att sätta långsiktig hållbar utveckling före kortsiktig vinstmaximering. Ett sätt för oss att ta temperaturen på oss själva för att se
att vi är på rätt väg, är att fokusera på sunda intäkter. De viktiga besluten handlar om balansen mellan samhällsansvar och kortsiktiga intäkter."

Läs mer i Hållbarhetsredovisningen.

Vision

Varje insats spelar roll, i ett Sverige där spelglädjen och samhällsnyttan går hand i hand.

Affärsidé

Ladda hem avsnitt (PDF)