Vd Patrik Hofbauer om Q4 2019: ”Intäkter enligt förväntan”

Patrik Hofbauer, vd Svenska Spel: ”Den svenska spelmarknaden har som helhet haft en negativ tillväxt under 2019, så vårt resultat är därför i linje med förväntan. Men ambitionen framåt är högre.”
Med det fjärde kvartalet avslutar vi det mest omvälvande året i den svenska spelbranschens historia efter omregleringen av spelmarknaden. Intäkterna för kvartalet är enligt förväntan trots hård konkurrens och utökade insatser inom spelansvar. Svenska Spels kundbaser, vår digitala affär samt vår sport- och casinoaffär fortsätter att utvecklas positivt.
Hela bokslutskommunikén finner du här.
Koncernens nettospelintäkter är 2 476 MSEK för det fjärde kvartalet, en ökning med fyra procent jämfört med samma period 2018. Men exklusive en intäkt av engångskaraktär är det en minskning med två procent, vilket ger en mer rättvis jämförelse. Den svenska spelmarknaden har som helhet haft en negativ tillväxt under 2019, så vårt resultat är därför i linje med förväntan. Ambitionen framåt är dock högre.
Nettospelintäkterna för affärsområde Sport & Casino ökar med två procent exklusive engångsintäkten, trots hög återbetalning till kunderna under perioden. Affärsområde Tur minskar med en procent exklusive engångsintäkten. Affärsområde Casino Cosmopol och Vegas minskar med närmare tio procent och fortsätter att påverkas av kundernas förflyttning från fysiskt spel till online, samt av insatser kopplade till omsorgsplikten och penningtvättslagstiftningen.
Under kvartalet ökar vår digitala affär med åtta procent jämfört med samma kvartal föregående år och står nu för 34 procent av koncernens intäkter.
Affärsområde Sport & Casino lanserade en vidareutveckling av Spela tillsammans-konceptet under perioden. Nu kan även våra ombud sälja andelsspel via nätet, en viktig del i vår målsättning att erbjuda underhållande gemenskap och delad spelupplevelse.
Affärsområde Tur lanserade Andra Chansen på Lotto under kvartalet och kunde också glädjas åt nya försäljningsrekord för Eurojackpot för tredje kvartalet i rad.
Affärsområde Casino Cosmopol och Vegas har nu slutfört utplaceringen av cirka 4 200 nya Vegasautomater. De nya automaterna har förenklad inloggning genom Bank-ID och förstärkta spelansvarsfunktioner. Nästa steg är att lansera kontantfri betalning. Casino Cosmopol har fortsatt sitt arbete med att förstärka helhetsupplevelsen där mat, show och spel är viktiga delar.
Under perioden var det också dags för årets utbetalning av Gräsroten. Mer än 500 000 kunder hos Svenska Spel har valt sin favoritförening och fördelade i november 50 miljoner kronor till 8 556 föreningar inom 71 idrotter. Fantastiskt kul!
Nu blickar vi framåt. Under 2020 hoppas jag att vi tillsammans i branschen kan enas kring en definition av problemspelande och sunda intäkter. Det är nödvändigt för att skapa en större transparens och på sikt möta branschens stora långsiktiga utmaning – att förbättra anseendet!
Svenska Spel vill att spel ska vara till glädje för alla. Därför går vi in i det nya året med ett offensivt fokus framåt, men med fortsatt omtänksamhet om våra kunder.
PATRIK HOFBAUER
Vd och koncernchef Svenska Spel