Vd Patrik Hofbauer om Q1 för Svenska Spel: ”Vi är nöjda, men kan bättre”
Vi är glada över att vara igång på den nya spelmarknaden och att den krävande omställningen av koncernen har gått bra. Det är vi nöjda med, men inte med resultatet i första kvartalet. När vi nu helt kan lägga vårt fokus framåt, så är jag säker på att vi kan bättre.
Under Q1 2019 växte Svenska Spels digitala affär med 14 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningen i mobilen ökade med drygt 21 procent. Dessutom ökade nettospelintäkterna på Affärsområde Sport & Casino, där de nya produkterna nätcasino och spel på hästar ingår, med drygt 6 procent.
Samtidigt tappade vi på Affärsområde Tur (ner 6 procent) och Affärsområde Casino Cosmopol & Vegas (ner 17 procent). Totalt innebar detta minskade nettospelintäkter, 6 procent lägre än samma kvartal förra året.
Koncernen vann flera prestigefyllda priser under perioden. Svenska Spel utsågs till det mest hållbara varumärket i spelbranschen av Sustainable Brand Index och vann Swedish Gambling Award i kategorin hållbarhet för våra omsorgssamtal, där vi ringer upp spelare som vi misstänker ligger i riskzonen och informerar dem om pausfunktioner, gränser och var de kan få ytterligare hjälp.
Vi kunde också glädjas över den största spelvinsten någonsin i Sveriges historia, ett par i Örebro vann 562 miljoner kronor på Eurojackpot. Under kvartalet fortsatte vi att stärka vårt utbud. Affärsområde Tur lanserade bland annat spelen Pacman online och Keno Xpress under kvartalet, medan Affärsområde Sport och Casino lanserade hästspel och nätcasino. Och det är detta vi ska fokusera framåt på. Stärka våra produkter och tjänster. Ge kunderna ännu bättre spelupplevelser, mer underhållning och spänning!
Kvartalets resultat påverkades av uppdelningen av koncernen, som var både omfattande och krävande. Bland annat innebar det att affärsområde Sport & Casino fick bygga upp en ny kunddatabas från grunden. Omställningsarbetet krävde stort internt fokus, gjorde oss inåtvända. Men nu är vi äntligen igång, allt i linje med ny spelreglering och konkurrenslagstiftning. Det är vi nöjda med. Men inte med det finansiella resultatet för kvartalet.
Det tuffa interna jobbet med att ställa om koncernen är över. Nu kommer vi att kunna lägga fullt fokus utåt och framåt.
PATRIK HOFBAUER
vd, Svenska Spel