Unik satsning på damhockeyn – från gräsrot till elit

Idag håller Svenska Ishockeyförbundet sin pressträff inför damernas OS-kval här i Svenska Spels lokaler i Solna.  Det är alltid roligt att ha våra samarbetspartners inom idrotten på plats och som tidigare ishockeyspelare tycker jag att det är spännande att vi på Svenska Spel tar en aktiv roll i sportens utveckling.

Vårt samarbete med svensk ishockey innehåller många viktiga delar, däribland en stor gemensam satsning på dam- och flickishockeyn. Det innebär bland annat ett ökat fokus på Damkronorna inför det kommande OS-kvalet som spelas på hemmaplan den 11–14 november. Tillsammans med Svenska Ishockeyförbundet riktar vi också stöd till juniorer, DamEttan och målvaktstalanger.

Sedan den 1 juli är Svenska Spel även huvudsponsor till Svenska Spel Damhockeyligan (SDHL), Svenska Hockeyligan (SHL) och Hockeyallsvenskan (HA). Satsningen på SDHL, som är den största någonsin inom svensk damhockey, syftar till att göra svensk ishockey mer jämlik och skapa bättre förutsättningar för både klubbarna och spelarna, till exempel genom att utbilda och certifiera tränarna.

Ökade resurser för SDHL och DamEttan samt satsningar på våra juniorspelare är viktigt. Genom att ge talangerna förutsättningar att utvecklas kan vi bidra till att stärka svensk ishockey, både nu och i framtiden. För allt hänger ihop. Att introducera fler tjejer till sporten och få dem att fortsätta spela även högre upp i åldrarna är avgörande för att vi ska kunna bygga starka inhemska ligor, ett starkt damlandslag och konkurrera internationellt under ett OS-kval.

Ishockeyn ligger svenska folket väldigt varmt om hjärtat och som Sveriges största idrottssponsor är vi stolta och glada över att vi får vara med och fortsätta att utveckla svensk ishockey, hela vägen från gräsrot till elit.

PATRIK HOFBAUER
Vd och koncernchef på Svenska Spel