Team Svenska Spel – en satsning som ger resultat

Inför årets skidsäsong gick Svenska Spel in som ny presenting partner till det svenska längdlandslaget. Som Ola Strömberg på Svenska Skidförbundet sa då avtalet presenterades: ”I Svenska Spel får vi en partner som kommer att göra allt för att skapa rätt förutsättningar för våra aktiva.” Det är precis så vi ser på våra sponsringsavtal.

I det sjuåriga avtalet med längdlandslaget ingår en riktad satsning på talangutveckling. Vi kallar det Team Svenska Spel, en grupp på 20 talangfulla åkare med sikte på landslaget. Coach för Team Svenska Spel är Ida Ingemarsdotter, en ledare som verkligen vet av egen erfarenhet vad som krävs för att lyckas.

Vår filosofi är att man måste tänka både långsiktigt och brett för att kunna bygga uthålliga framgångar. Därför är talangutveckling alltid högt prioriterat när Svenska Spel går in i sponsringsavtal. Vi tänker att de möjligheter vi ger talanger, barn och ungdomar idag resulterar i svenska segrar och medaljer om två, fem eller tio år. Och sådana framgångar inspirerar fler barn och ungdomar, får dem att vilja prova nya sporter, får dem att röra på sig, att jobba tillsammans. På det viset gör hela samhället en vinst.

Team Svenska Spel är en av dessa långsiktiga satsningar. Vi förväntar oss inte omedelbara resultat, åkarna är med i teamet för att utvecklas. Därför är det så otroligt imponerande att flera av åkarna redan denna säsong har visat framfötterna. De har inte bara blivit uttagna till världscuptävlingarna och radat upp fina placeringar. Sprintåkaren Linn Svahn, 20 år, har stått överst på pallen fyra (4!) gånger den här säsongen, två individuella segrar och två i lagsprint. Det är helt fenomenalt!

I helgen tävlar hon igen i Oberstdorf, liksom ytterligare två åkare från Team Svenska Spel, Moa Lundgren och Emma Ribom. Jag är glad och stolt över att vi genom vår satsning på talangutveckling hjälper till att trygga återväxten inom svensk längdskidåkning. Heja Sverige!

PATRIK HOFBAUER
Vd och koncernchef, Svenska Spel