Supportern – för landets idrottsföreningar

I veckan är det äntligen säsongspremiär för SHL och innan månaden är slut kommer pucken även ha släppts i både SDHL och HockeyAllsvenskan. Som vanligt är det mycket spänning och förväntningar i luften, vilka kommer överraska, vilka favoriter kommer hålla för trycket och vilka stjärnor kommer att lysa starkast?

Som Sveriges största idrottssponsor strävar vi alltid efter att vara lyhörda inför idrottens utmaningar. Precis som i många andra sammanhang är den långsiktiga finansieringen en återkommande och viktig fråga. Samtidigt digitaliseras samhället i snabb takt vilket möjliggör för idrotten att både tänka och agera på nya sätt.

Under många år har idrottsrörelsen haft som önskemål att vi tillsammans ska utveckla idrottens affär. Vi har lyssnat, tagit till oss och det är med mycket glädje som vi nu tillsammans med lag i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan presenterar det digitala lotteriet Supportern.

Ishockey är en av Sveriges största publiksporter och för att klubbarna och föreningarna ska kunna fortsätta leverera fantastisk underhållning, utvecklas på alla nivåer och vara konkurrenskraftig krävs en stark och hållbar finansiering.

Medel från oss sponsorer är och kommer troligtvis fortsätta vara en avgörande inkomstkälla. Men det är viktigt att ishockeyföreningarna runt om i Sverige också har andra sätt att stärka sina klubbkassor.

Supportern bidrar med högre flexibilitet och mindre administration för föreningarna. Eftersom Svenska Spel både ansvarar för försäljningen och kontakten med vinnarna försvinner en hel del logistik för klubbarna. Med ett digitalt lotteri blir det också lättare för fansen som inte kan vara på plats under en match eller turnering att stötta sitt favoritlag.

Vi är glada för förtroendet från svensk ishockey att tillsammans utveckla Supportern och vi hoppas verkligen att den kommer uppskattas av alla ishockeyfans runt om i Sverige.

Att förbättra verksamheten och hitta nya hållbara sätt att öka intäkterna är såklart viktigt även för andra idrotter. Vår förhoppning är att om några år kommer Supportern vara ett självklart inslag vid alla säsongspremiärer.

Patrik Hofbauer
Vd och koncernchef Svenska Spel