Statistiken visar på verktygens värde

Effektivt arbete mot spelproblem på Svenska Spel

Effektivt arbete mot spelberoende handlar inte bara om verktygen i sig, utan kan lika gärna vara en fråga om exponering. När Svenska Spel gav verktygen en framträdande roll på webbsidan där kunderna ser sina avgjorda spel, så ökade antalet som valde att ta en spelpaus med över 30 procent.

Jag kunde nyligen berätta om ett starkt sista kvartal 2017 för Svenska Spel. Intäkterna ökar, kunderna ger oss högt betyg och vi har lanserat flera produktnyheter. Samtidigt ser vi ökade kostnader för att göra nödvändiga anpassningar av organisationen inför den nya spellagstiftningen och för att kunna möta konkurrentlagstiftningens krav.

Men vid sidan av dessa förberedelser vill jag gärna lyfta fram det som sker här och nu, varje dag. På Svenska Spel pratar vi om att skapa bra spelupplevelser för kunderna. En bra spelupplevelse bygger på flera beståndsdelar och är väldigt individuell, framförallt är det en färskvara. För mig ska ett spel vara fängslande, roligt och tryggt.

Tryggheten handlar mycket om att erbjuda verktyg och stöd så att våra kunder inte blir beroende av spelen. Svenska Spel kan inte och ska inte vara vuxna människors förmyndare. Det innebär att så länge vi erbjuder attraktiva och spännande spel, så kommer det att finnas enskilda personer som inte kan hantera det och riskerar att utveckla ett spelberoende. De behöver verktyg för att skaffa sig kontroll.

Så hur använde kunderna våra verktyg under 2017?

Ingen kan spela på Vegasautomater utan att först registrera sig och sätta personliga gränser i pengar och tid. Uppnås gränsen loggas kunden ut och kan sedan inte spela mer under den period som gränsen avser. Under 2017 skedde automatisk utloggning 146 209 gånger till följd av att en pengagräns uppnåtts.

Man kan också själv stänga av sig 24 timmar från spel direkt i Vegasautomaten, så kallat spelpaus24. Denna möjlighet utnyttjades 5 622 gånger under 2017.

Spelpaus24 finns även på Svenska Spels snabbspel online, Bingo och Triss. Den aktiverades 14 776 gånger under 2017. Möjligheten att stänga av sig från Svenska Spels poker användes 5 141 gånger totalt. De flesta valde att stänga av sig för 1 vecka (1 252) eller en månad (1 200).

På Poker måste kunderna även ange en gräns för hur mycket han eller hon kan förlora. 12 722 unika kunder nådde gränsen under 2017 och hindrades därmed från att spela bort mer än vad man hade råd att avvara.

I den fysiska miljön – våra fyra kasinon, Casino Cosmopol – har vi sedan länge haft rätt att proaktivt samtala med gästerna om deras spelbeteende. Särskilt fokus ligger på de yngre gäster (20-24 år) som besöker kasinot ofta. Kasinopersonalen genomförde 2 895 proaktiva samtal under 2017. 2 085 kasinogäster valde att ingå frivilliga avtal om spel- och besöksrestriktioner. Hela 884 har valt att stänga av sig från allt kasinospel i tre år.

Jag kan fortsätta att rabbla statistik men stannar där. Det här är alltså något som pågår varje dag hos Svenska Spel och en naturlig del av vår verksamhet. Människor använder de verktyg vi tillhandahåller för att ta kontroll över sitt spelande. Utmaningen ligger i att få ännu fler att använda dem.

Det behöver inte alltid handla om att förändra själva verktygen i sig, utan kan lika gärna vara en fråga om exponering. När vi gav spelansvarsverktygen en framträdande roll på webbsidan där våra kunder ser sina avgjorda spel, så ökade antalet som valde att ta paus från sitt spelande med över 30 procent.

Här tror jag att spelbranschen har en del att fundera på inför kommande licensmarknad. De flesta spelbolag klarar av att ta fram hyggliga spelansvarsverktyg. Men exponerar man dem rätt? Får de avsedd effekt? Och inte minst – hur når vi dem som allra mest behöver stödet?

Jag ser fram emot konstruktiva branschdiskussioner kring hur vi på licensmarknaden kan bli bättre på att visa omsorg om våra kunder och motverka spelberoende. För branchens rykte är det en nödvändighet. Moraliskt är det en skyldighet.

LENNART KÄLL
vd, Svenska Spel