Starkt första halvår trots tuff konkurrens

Lennart Käll

”Online ökade med 9 procent under andra kvartalet, mobilförsäljningen med hela 53 procent. En del beror säkert på den spelapp som vi lanserade lagom till fotbolls-EM i juni. Den har redan laddats ned av över 170 000 personer. För Svenska Spel är det nu viktigt att bibehålla innovationstakten”.

Med dagens kvartalsrapport lägger vi första halvan av 2016 till handlingarna. Nettospelintäkterna ökar för första halvåret jämfört med föregående år. Däremot gjorde det fina vädret i maj att vi såg ett tillfälligt tapp på ombudssidan – soliga dagar prioriterar svensken annat än att ta svängen förbi spelbutiken. Det kom att påverka andra kvartalet negativt för vår del, men från juni ser vi återigen tillväxt.

Svenska Spels tillväxt är i linje med marknadens i stort, när man räknar bort den produktkategori där vi i dagsläget inte har möjlighet att konkurrera – dvs nätkasino. Särskilt starkt går online-kanalen, där alltmer av försäljningen sker via mobilen. Online ökade med 9 procent under andra kvartalet, mobilförsäljningen med hela 53 procent. En bidragande orsak till framgången är säkerligen den spelapp som vi lanserade lagom till fotbolls-EM i juni. Den har redan laddats ned av över 170 000 personer.

För Svenska Spel är det nu viktigt att bibehålla innovationstakten och leverera nya upplevelser, produkter och tjänster. Det, i kombination med ett starkt spelansvar, bygger hållbara kundrelationer. Jag är därför glad över att även Spelkollsindex ligger på en stabilt hög nivå: Under andra kvartalet uppgick index till 82 procent. Det innebär att fler än fyra av fem kunder använt något av våra spelansvarsverktyg för att hålla koll på sitt spelande under perioden.

Jag vill passa på att önska alla läsare av bloggen en riktigt skön sommar!
Det är en spännande höst vi står inför. Låt oss ha vilsamma dagar och samla energi inför de utmaningar vi har att möta framöver.

LENNART KÄLL
vd, Svenska Spel

Första halvåret 2016 i korthet: 

  • Nettospelintäkterna för koncernen uppgick till 4 392 MSEK (4 349), en ökning med 1,0%.
  • Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 2 350 MSEK (2 328), en ökning med 0,9%.
  • Periodens resultat för koncernen uppgick till 2 365 MSEK (2 337), en ökning med 1,2%.
  • Rörelsemarginalen uppgick till 22,1% (22,6%).
  • Ett nytt spelansvarsnyckeltal Spelkollsindex har lanserats som en del av bolagets nya effektmätning.

Länk till Delårsrapport Q2 i helhet

 

 

1 svara
  1. Göran
    Göran says:

    Ni levererar nya produkter och tjänster och höjer odds nu när ni är tvingade att göra så. Vi spelare glömmer aldrig de dagarna när ni hade 40 matcher på Oddset listan och odds typ 2,35-2,65-2,35.
    Det är lätt att bli hederlig mot spelarna när Internet och konkurrens gör att ni måste komma med marknadskraftiga odds och utbud.
    Under monopoltiden rånade ni oss.
    Det vet ni, det vet vi.

Kommentering är stängd.