Spelbranschen breddar perspektiven: SPER blir branschorganisation
Nu får spelbranschen en ny branschorganisation. I Spelbranschens Riksorganisation kommer stora och små svenska spelbolag att jobba tillsammans mot oetisk spelreklam, för mer forskning och tillsammans ta ett gemensamt ansvar för marknadens utveckling.
I slutet av förra året berättade Spelbranschens Etiska Råd (SPER) om ambitionerna att ombildas till branschorganisation. Idag klubbades beslutet igenom. Samtidigt har jag också fått uppdraget som ordförande vilket jag ser fram emot. Postkodens vd Anders Årbrandt blir vice ordförande.
Vi kommer att fortsätta fokusera på frågor som är viktigt för SPER och branschen i stort – det vill säga att skapa en sund, modern och hållbar spelmarknad!
SPER har varit ett etiskt råd för den reglerade delen av spelbranschen i 15 år. Vi har bland annat antagit gemensamma riktlinjer för marknadsföring, riktlinjer för åldersgräns hos ombud, satt en gemensam standard för spelansvar. En extern expertgrupp granskar och fäller eller friar marknadsföring som anses strida mot branschens etiska riktlinjer. I flera fall har redan hot om fällning lett till att det utpekade spelbolaget sett över sin marknadsföring och sina rutiner.
Men nu ökar behovet av ett ännu större branschansvar. Marknaden utvecklas i ett rasande tempo, och med den kommande licensmarknaden inom räckhåll tillkommer ett stort antal aktörer.
Därför ombildar vi nu SPER till en branschorganisation. Förutom spelreklam och spelansvar kommer Spelbranschens Riksorganisation framöver att jobba med frågor som att öka kunskapen om spel och spelande i olika målgrupper, verka för mer forskning, tydligare företräda medlemmarna och tillsammans ta gemensamt ansvar för marknadens utveckling.
Vi kan äntligen börja arbeta med bredare frågor och framförallt verka för att branschen i stort får en bättre image!
Det är onekligen en hel del bra saker på gång som bäddar för en sund och säker spelmarknad med högt konsumentskydd och ett stärkt förtroende för branschen på lång sikt. Det här kan bli riktigt bra!
LENNART KÄLL
vd, Svenska Spel