Skillnaderna mellan dam- och herridrott ska suddas ut – det här är våra bidrag

Förutsättningarna att utöva sin idrott på sina egna villkor ska vara desamma för både killar och tjejer. Det är en självklarhet för oss på Svenska Spel och något som vi jobbar mycket för i våra samarbeten med svensk idrott. Men tyvärr är skillnaderna ibland ganska stora.

Inom till exempel ishockeyn har man ett problem med att unga tjejer slutar spela när de börjar komma upp i tonåren. En viktig anledning är att de ofta spelar i blandlag med både killar och tjejer, och ju högre upp i åldrarna man kommer desto mer sker spelet på killarnas villkor. Så för att få tjejerna att fortsätta spela krävs det att de får möjlighet att spela med andra tjejer och utvecklas i sin egen takt.

Svenska Ishockeyförbundet driver därför sedan några år tillbaka olika aktiviteter runt om i landet där tjejer erbjuds att träna och spela ishockey tillsammans. Aktiviteterna har fått ett fantastiskt genomslag och i Stockholm har distriktsförbundet skjutit till egna pengar för att kunna erbjuda alla som vill en plats i verksamheten.

Ett annat initiativ som pågår inom ishockeyn är att ta fram nya spelformer som gör att det inte behövs lika många spelare på isen för att kunna spela match. Det är också viktigt för ishockeyn, då just bristen på spelare gör att många klubbar har svårt att bedriva en bra verksamhet för tjejer.

Som ishockeyns huvudsponsor är vi otroligt glada att se hur de resurser vi bidrar med används till den här typen av projekt. Effekten blir inte bara att fler unga tjejer tillåts ägna sig åt det de älskar mest, alltså att spela ishockey. Effekten blir också att vi i framtiden kommer ha en ännu starkare inhemsk liga och ett framgångsrikt landslag. Kort sagt, att tidigt satsa på bredden bidrar till en riktigt stark elit.

Initiativen inom ishockeyn är inte de enda vi är med och utvecklar för att stärka damidrotten i Sverige. Som huvudsponsor till Svenska Handbollförbundet och Svensk Elithandboll har vi för andra året i rad säkerställt att samtliga matcher i SHE, damernas högstaliga, sänds i C More. På så sätt hjälper vi till att öka intresset för svensk damhandboll. Att handbollen dessutom sedan länge har en helt jämställd landslagsverksamhet är också något vi som huvudsponsor har varit med och bidragit till.

Inom vårt samarbete med svensk fotboll har vi flera initiativ som ska bidra till utvecklingen av damfotbollen. Ett exempel är Tipselit där vi arbetar för att förbättra förutsättningarna för kvinnliga fotbollsspelare, till exempel genom att säkerställa att det finns välutbildade tränare i elitklubbarnas akademier. Vi har också tillsammans med damelitklubbarna en satsning på Svenska Spel F19-serien. Genom den ges unga, talangfulla fotbollstjejer, som knackar på dörren till a-lagen, en möjlighet att möta riktigt bra motstånd och på så sätt utvecklas tillsammans med andra i samma situation. Den möjligheten kan vara avgörande för att de ska vilja fortsätta sin satsning.

Jag är övertygad om att det hårda arbete som vi tillsammans med förbunden lägger ned kommer bidra till att vi får en idrott som är jämställd. Vi är inte i mål än, men vi är en bra bit på väg.

PATRIK HOFBAUER
vd och koncernchef Svenska Spel