Sätt stopp för hatpropagandan

Svenska Spels VD Lennart Käll: ”Låt oss gemensamt se till att hatbudskapen och lögnerna inte så lätt får spridning. Varje enskild person borde fundera över vad han eller hon delar vidare i sociala medier. Och varje enskilt företag bör fundera över i vilka sammanhang de syns och vilken typ av verksamhet de därmed i förlängningen hjälper till att legitimera – eller rentav finansiera.”
I lördags gjorde jag som så många andra stockholmare. Jag tog tunnelbanan in till stan med min familj och lade ner en blomma för att hedra offren för fredagens terrordåd.
Även om vi ännu inte vet alla fakta, så talar mycket för att dådet frammanades av religiös extremism. På något sätt hade det byggts upp ett hat så starkt att gärningsmannen var beredd att fegt ge sig på oskyldiga människor. Men sådana handlingar uppstår inte ur ett tomrum. Inte sällan är påverkan från hatpropaganda en bidragande orsak till vansinnesdåd.
För några veckor sedan gjorde Svenska Spel ett omtalat annonsstopp. Reklamfilmer från oss hade exponerats före en film på Youtube där självutnämnda ”folkrepresentanter” sökte upp och trakasserade journalister och redaktörer som tidigare granskat högerextrema hatkampanjer. Svenska Spel agerade genom att stänga ned all annonsering på Youtube med omedelbar verkan. Vi meddelade Youtubes ägare Google att vi inte ämnade återuppta annonseringen förrän vi kände oss trygga med att plattformen erbjöd ordentlig kontroll över vilka sammanhang vår marknadsföring syntes i.
Det finns ingen anledning att slå sig för bröstet, Svenska Spel har inte varit ensamma om att agera. Både brittiska myndigheter och ett brittiskt reklambyrånätverk hade före oss lämnat Google/Youtube av samma skäl: risken att exponeras i samband med extremistmaterial. I just det här fallet var även andra svenska storföretag och organisationer exponerade – bl a Coop, Kavli, ICA och Barncancerfonden. Jag förutsätter att även de markerade sitt missnöje på ett tydligt sätt.
Internationellt bad Google om ursäkt redan då de första rapporterna kom och har sedan dess agerat resolut. Man har nu utvecklat sina algoritmer på Youtube för att sålla bort olämpligt innehåll för annonsering. Häromveckan hade vi ett möte mellan Svenska Spels interna annonseringsexpertis och svenska Googles dito. De sistnämnda fick redovisa sina åtgärder i detalj och vi tog även del av deras testresultat för den nya, mer restriktiva filtreringen. Efter detta kände vi oss tillräckligt trygga för att kunna återuppta vår annonsering.
Sedan ska vi inte vara naiva. Vi räknar inte med att någonsin kunna uppnå hundraprocentig kontroll i dagens snabbrörliga digitala landskap. Det laddas upp 300 timmar videomaterial per minut på Youtube. Med den siffran i huvudet inser man lätt komplexiteten i att hålla koll på varje enskild kanal, varje enskilt klipp. Dessutom är gränsdragningen i vissa fall svår: När övergår egentligen frispråkighet i hatpropaganda?
Ändå är det viktigt att vi alla reagerar på hoten mot demokratin, privatpersoner såväl som företag! Hatpropagandans ”vi” och ”dom” och förtäckta eller uttalade hot om våld är lika illa vare sig de kommer från religiösa extremister, högerextremister eller vänsterextremister. Låt oss gemensamt se till att budskapen och lögnerna inte så lätt får spridning. Varje enskild person borde fundera över vad han eller hon delar vidare i sociala medier. Och varje enskilt företag bör fundera över i vilka sammanhang de syns och vilken typ av verksamhet de därmed i förlängningen hjälper till att legitimera – eller rentav finansiera.
Även om Svenska Spel lägger betydande summor på reklam, så står vi bara för ca 10% av all spelmarknadsföring. Men om mediaaktörerna lystrar redan när vi på Svenska Spel säger ifrån, så kan man bara ana tyngden från en enad spelbransch som lägger miljarder kronor varje år på reklamköp. Det ska bli intressant att se om vi kan enas kring etisk marknadsföring på den kommande licensmarknaden. Jag förväntar mig det, jag hoppas det.
Det verkliga ansvaret ligger dock hos sociala medier-jättarna, som 2017 måste betraktas som multinationella mediahus. Mängder av människor får sin hela världsbild förmedlad via plattformar som Youtube, Facebook och Twitter. Av det följer ett ansvar. Plattformarna måste skaffa sig bättre koll på de lögner, falska uppgifter, hot och hat som sprids med hjälp av deras kanaler. Har man resurser till att censurera bort bilder på kvinnobröst, så bör man också ha resurser till att få stopp på hatpropaganda.
Glad påsk – och ta vara på varandra!
LENNART KÄLL
vd, Svenska Spel