Så satsar vi på damfotbollen
Det blir en tuff match på lördag. De svenska damerna har inte slagit Tyskland i mästerskap sedan 1995. Men en sak är säker: Oavsett hur det går, så fortsätter Svenska Spels satsning på svensk damfotboll. Vi är med och bygger för framtiden.
Ifjol tecknade Svenska Spel ett nytt sponsringsavtal med Elitfotboll Dam som sträcker sig ända fram till 2023. Avtalet är värt 145 miljoner kronor för svensk damfotboll, en sextioprocentig ökning sedan det förra avtalet vi tecknade.
Det är en värdering av sponsringsrättigheterna som vi känner oss trygga med. Svenska Spel ägnar sig inte åt bidragsverksamhet, utan gör en affärsmässig värdering av den långsiktiga utvecklingen. Och vi tror på svensk damfotboll.
Flera tecken tyder på att vi gjort en korrekt bedömning. Medias bevakning av svensk damfotboll har ökat kraftigt de senaste åren, både i tv, radio och dagspress. En undersökning från 2018 visar att andelen i åldersgruppen 15-29 år som är intresserade av damallsvenskan i fotboll gått från 6 till 28 procent på fem år (2014-2018).
Samma undersökning visade att damallsvenskan kommer på femte plats när svenskarna får ranka vilka ligor de är mest intresserade av. Strax efter fotbollsherrarnas Superettan, men strax före Handbollsligan för herrar (en annan folkkär idrott som vi sponsrar).
Damfotbollen använder nu medlen från Svenska Spel till att utveckla idrotten ytterligare. Fokus ligger på spelar- och ledarutveckling för yngre tjejer för att långsiktigt få fram fler stjärnor och förebilder. Vårt stöd gör också att man kan utöka satsningen på Damallsvenskan TV, stärka klubborganisationerna och fortsätta med den rikstäckande juniorserien för F19.
På lördag håller vi tummarna.
Sedan fortsätter det långsiktiga arbetet med att bygga svensk damfotbolls framtid.
PATRIK HOFBAUER
vd, Svenska Spel