Nytt år och ett nytt Svenska Spel

Patrik Hofbauer: "Nya Svenska Spel kommer att vara offensivt och omtänksamt."

Patrik Hofbauer, vd Svenska Spel: ”Nya Svenska Spel kommer att vara offensivt och omtänksamt. Vi ska fortsätta göra det som har gjort oss till hela svenska folkets spelbolag. Men vi ska också ge svenska folket helt nya spelupplevelser. 2019 har bara börjat. Nu kör vi!”

På nyårsnatten sjösatte vi nya Svenska Spel på en ny spelmarknad där spelbolagen möts på samma villkor, under samma regelverk. Ett historiskt steg för ett historiskt bolag. Penninglottens historia går ända tillbaka till 1897 och redan 1934 inleddes vårt djupa samarbete med svensk idrott. När Penninglotteriet och Tipstjänst sedan slogs samman 1997 uppstod dagens Svenska Spel. Och nu skapar vi ny historia! 

2018 har till stor del präglats av förberedelser inför den nya spelmarknaden. Vi har ändrat strukturen på Svenska Spel för att möta de krav som ställs på oss men också jobbat aktivt med att stärka vårt erbjudande. Driftsättningen var oerhört komplex. Att dela upp hela strukturen för koncernen – webbar, appar, kundhanteringssystem med medier – är ett massivt IT-projekt. Våra medarbetare gjorde ett fantastiskt arbete med att få ut våra produkter och tjänster och hjälpa oroliga kunder tillrätta. Jag vill passa på att tacka alla som har kämpat med detta i veckan och visat vilken otrolig kompetens vi har inom koncernen!

Under 2019 kommer koncernen att ha full fart framåt. Vi hade redan ett antal urstarka varumärken i vår portfölj – Triss, Stryktipset, Lotto, Oddset, Keno, Vegas, Eurojackpot, Casino Cosmopol med flera. Nu har Svenska Spel Sport & Casino lanserat online-casino och spel på hästar samt nya förbättrade sportspel. Online-casinot är utformat för att ge kunderna maximal kontroll över sitt spelande. Vi vet att vi jobbar i en bransch där det finns två sidor av myntet: För de allra flesta är spel bara en stunds underhållning, men för ett fåtal kan spelandet ta över hela tillvaron.

Det är nu ett historiskt läge för hela spelbranschen att börja ta ansvar i mer än bara ord. Jag hoppas att alla bolag på licensmarknaden vill vara med och försöka skapa en bättre spelmarknad. På Svenska Spel kommer vi att fortsätta utveckla verktyg till våra kunder så att de kan kontrollera sitt spelande. Vi kommer att fortsätta kontakta kunder som spelar på ett sätt som väcker vår oro. Det här är personer som ofta behöver stöd att ta sig ur ett destruktivt beteende och Svenska Spel ska ge dem det stödet.

Vi tar också ansvar genom att fortsätta kämpa mot matchfixning. Vi vägrar erbjuda spelobjekt som är svåra att kontrollera och lätta att manipulera: spel på ungdomsmatcher, låga divisioner, röda och gula kort etc. Spelbolagen måste vara en del av lösningen, inte en del av problemet!

Något som sitter i väggarna på Svenska Spel är vår kärlek till idrotten. Vi satsar både på elitidrott och ungdomar, landslag och folkhälsoprojekt. Vi lyfter svensk fotboll, hockey, bandy, innebandy, handboll och e-sport. Projektet Gräsroten gav i år pengar till 8 361 föreningar inom 71 idrotter. Med Elitidrottsstipendiet ger vi svenska elitidrottare möjlighet att kombinera hård träning med högre studier. Med Framåtfonden finansierar vi initiativ som får fler folk i rörelse – det kan vara basketlek för småbarn, familjepaddling eller pensionärspingis.

Nya Svenska Spel kommer att vara offensivt och omtänksamt. Vi ska fortsätta göra det som har gjort oss till hela svenska folkets spelbolag. Men vi ska också ge svenska folket helt nya spelupplevelser. 2019 har bara börjat. Nu kör vi!

PATRIK HOFBAUER
vd, Svenska Spel