Mitt nyårslöfte: Fler bra spelupplevelser från Svenska Spel
2017 var ett bra år för alla som tycker det är kul med spel, men vill att det ska ske under ansvarsfulla former. Den sista mars presenterades spelutredningen och för bara någon vecka sedan stod det klart vad regeringens förslag till ny spellagstiftning kommer att innehålla.
Förutsatt att förslaget klubbas av riksdagen, så kan vi från och med den 1 januari 2019 ha en svensk spelmarknad med samma regler och villkor för alla licensierade bolag, där regelverket faktiskt kräver att spelbolagen visar omsorg om sina kunder.
För Svenska Spels del ser framtiden positiv ut. Trots nya rekordnivåer när det gäller marknadsföringen från våra konkurrenter – Svenska Spel står idag för bara en tiondel av all spelreklam på den svenska marknaden – så håller vi vår starka position som svenska folkets spelbolag. Konkurrenterna tar marknadsandelar endast tack vare att man idag kan erbjuda spelformer (läs nätcasino) som Svenska Spel idag saknar tillstånd att bedriva. Men om ett år hoppas vi få möjlighet att ta upp konkurrensen även på detta område.
Så länge det sker under seriösa former, så är det stora utbudet av spelbolag och produkter positivt för kunderna. Det skapar valfrihet! Den stora majoriteten spelare använder våra populära produkter så som de är tänkta att användas: för en stunds förströelse och underhållning, en krydda i vardagen som förhöjer spänningen under matchen eller håller drömmen om miljonerna levande!
Svenska Spel strävar hela tiden efter att göra kundernas spelupplevelse bättre, roligare, smidigare! Under året har vi bland annat lanserat inloggning via BankID och öppnat för överföringar via Swish, samtidigt som vi förstärkt utbudet av spel – inte minst i mobilen. Sportspelarna erbjuds nu möjligheten till livespel i snart sett varenda tänkbar idrott och i november lanserade vi Oddset Challenge. Tidigare i år nådde vi all-time-high i vår NKI. Det är något som gör mig extra stolt, då NKI är en förkortning av nöjd-kund-index och därmed kundernas betyg på hur väl de trivs hos oss!
Men sedan finns också de som har svårt att hantera spel. Vi tillhandahåller verktyg för dem att själva ta kontroll över sitt spelande. Vårt spelkollsindex, där kunderna får betygsätta våra tjänster, visar att 8 av 10 kunder tycker att de får god hjälp att hålla koll. En oberoende rapport från konsulten Ramböll visade att Svenska Spels verktyg hade en reell effekt för de spelare som använde dem. Men alla gör nu inte det. Och tyvärr har vi inte kunnat kontakta spelare med ett riskabelt spelbeteende utan att först ha deras skriftliga godkännande.
Nu verkar vi dock i den nya spellagen få en generell rätt följa våra kunders spelbeteende och kontakta potentiella riskspelare, erbjuda dem stöd, hjälp och avstängning från spel. Just nu pågår ett pilotprojekt på Svenska Spel med denna typ av uppsökande samtal som hittills gett goda resultat. Nästan alla kunder uppskattar kontakten och tar emot den hjälp vi erbjuder.
Jag vet att Svenska Spel ibland beskylls för hyckleri. Det kan vara svårt för en del att förstå vårt dubbla uppdrag, att vi ska tillhandahålla attraktiva spel samtidigt som vi ska verka mot spelberoende.
Men för mig handlar det om två aspekter av samma ord: Spelupplevelse. Svenska Spels mål är helt enkelt att erbjuda en god spelupplevelse för alla, och en spelupplevelse bygger på både spänning och trygghet. Först när vi lyckas ge båda delarna till så många kunder som möjligt, så har vi skött vårt uppdrag som hela svenska folkets spelbolag. Jag lovar att ni kan räkna med fler bra spelupplevelser från Svenska Spel även 2018 – det kan ni se som ett nyårslöfte!
Gott nytt år!
LENNART KÄLL
vd, Svenska Spel