Lån till problemspelare skapar tragedier
I förra veckan läste jag ett intressant inlägg på DN debatt från Lendifys Eva Redhe och Erika Eliasson om bristerna inom svensk kreditmarknad. De påvisade bland annat att kreditbedömningen för lån fungerar så dåligt och att utsatta människor överskuldsätter sig. Personer med spelproblem är en särskilt kritisk riskgrupp för överskuldsättning.
Det är inga nyheter för oss inom spelbranschen. Alla spelbolag på den svenska licensmarknaden har omsorgsplikt, det vill säga en plikt att agera när vi misstänker att någon håller på att utveckla ett riskabelt spelbeteende. I det arbetet så ser vi ofta exempel på spelare som inte bara spelat bort sina egna pengar utan också har satt sig i djup skuld. Kronofogden uppskattar att 15-20 procent av de som ansöker om skuldsanering har spelrelaterade skulder.
Att spelbolagen har omsorgsplikt för sina kunder är en sund utveckling. Självklart har vi ett ansvar. Ett lika stort ansvar bör utkrävas av kreditgivarna som förser problemspelarna med nya pengar.
Enligt Redhe/Eliassons debattartikel så har inte ett enda tillstånd för kreditgivare återkallats de senaste åren, trots att många av dem uppenbart brustit i sina kreditbedömningar!
Ett stort antal tragedier hade kunnat undvikas med ordentlig kreditprövning. Och vi pratar om liv och död här: En studie från ifjol visar att det är femton gånger högre risk att en spelmissbrukare begår självmord än för resten av befolkningen i samma åldersgrupp.
Hur är det överhuvudtaget möjligt 2019 att låneinstitut tillåts låna ut tiotusentals eller hundratusentals kronor till personer med uppenbart problembeteende?
Hur kan människor tillåtas skuldsätta sig så djupt att resten av deras liv påverkas?
I dagens digitala samhälle bör realtidsinformation om exakt lånesituation vara möjlig att ta fram och att inhämta den informationen ett krav. Jag är inte rätt person att bedöma hur lösningen ska utformas. Jag kan bara konstatera att det brådskar.
Idag delar Konsumentverket och Finansinspektionen tillsynsansvar i frågan. Den ovan nämnda debattartikeln föreslår att Finansinsektionen övertar hela ansvaret för konsumentkrediter, så att de kan ta ett helhetsansvar och återkalla tillstånd om ett bolag inte genomför en sund och säker kreditgivning. För mig låter det som ett klokt första steg.
Om vi på allvar ska kunna skydda svenska konsumenter, så måste vi få bukt med dagens situation. Då krävs ett ökat ansvarstagande inte bara från spelbolagen, utan från flera aktörer. Vi måste jobba tillsammans för att hjälpa våra kunder.
PATRIK HOFBAUER
vd, Svenska Spel